Megérkeztek Afrikába a felújított Albatros-ok
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2022. december 11. 15:55Az Aero Vodochody több kontinens számos országának nagyjavít, illetve modernizál repülőgépeket. Két évig tartó nagyjavítás után ezúttal három L-39ZA-t repültek át „saját lábon” a nigériai Kano repülőterére.
Ez a megoldás elég szokatlannak számít, a szokásos rutineljárás ugyanis az, hogy még a nagyjavítást végző üzemben megtörténik a repülőgépek ellenőrző berepülése és a fogadó fél számára történő hivatalos átadás. Az átrepülési feladatot nehezítette a nagy távolság mellett a bonyolult időjárási helyzet is. A három gyári tesztpilóta – Vladimir Továrek, Vytautas Požel és Radovan Cingel – a négynapos és 5 000 kilométeres út alatt 13 órát töltött a levegőben. A nigériai Kano repülőtérig többször le kellett szállniuk, az útvonal így alakult: Prága – Dijon – Valencia – Ghardie (Algéria) – Tamanrasset (Algéria) – Agadez (Nigéria) – Kano.
„Normál esetben a repülőgépeket szétszerelt állapotban szállítjuk vissza és a helyszínen szereljük össze, majd ezt követően a gyári tesztpilótáink berepülik és átadják a helyi hatósági szakembereknek. A »saját lábon« történő átrepülés jóval összetettebb feladat, és itt nem csak a logisztikai részt kell érteni. Katonai repülőgépek esetén sokkal bonyolultabb az érintett országok légterébe történő belépéshez megszerezni a szükséges diplomáciai engedélyeket, illetve gondoskodni kell kiszolgáló személyzetről, akik a kísérő teherszállító géppel követik a köteléket és viszik magukkal az összes speciális anyagot. Mindehhez nem csak az AERO, hanem más külső intézmények szakértői csapatának tökéletes szinergiájára van szükség, ami jelen esetben tökéletesen működött” – mondta Vladan Resner, az AERO regionális értékesítési igazgatója.
Az egyik közvetlen résztvevő így nyilatkozott az átkelés nehézségéről és kiszámíthatatlanságáról: „a nigériai Kano repülőtérre vezető út utolsó szakaszát az időjárás romlása jellemezte, a repülőteret zivatarok vették körül, a leszállást pedig gyakorlatilag az utolsó pillanatban, nagyon heves esőben kellett végrehajtani. A kellemetlenségek ellenére minden jól alakult és sikeresen átadtuk a repülőgépet az ügyfélnek” – mondta Vladimír Továrek, az Aero Vodochody tesztpilótája.
Nigéria repülőgépei 2020 júliusában érkeztek meg Csehországba, egy Antonov An-124-es szállítórepülőgép fedélzetén a kano-i bázisukról a Pardubice-i repülőtérre. Ezt követően az Aero hangárokban megkezdődtek a nagyjavítási és korszerűsítési munkálatok. Az L-39-eseket felszerelték az EFIS rendszerrel, amely digitálisan jeleníti meg a repülési információkat a head-up kijelzőn. Ezekkel a fejlesztésekkel a hajózók egy teljesen digitális pilótafülkében gyakorolhatnak, mielőtt beülnének a JF-17 vadászrepülőgép kabinjába.
Nigéria az elmúlt években az ötödik külföldi ügyfél, aki a régebbi L-39 Albatrosz repülőgépek nagyjavítását és teljes modernizálását választotta.