Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Megnövelik az F-X tenderben beszerzendő gépek számát?

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2011. május 6. 18:19

Úgy tűnik, a 2011. márciusi földrengés és szökőár az előzetesen becsültnél sokkal nagyobb károkat okozott a Matsushima légibázison letarolt 18 darab F-2B vadászgépben. A védelmi minisztérium bejelentése szerint örülhetnek, ha legalább három gépet sikerül rendbe hozniuk, a megrongálódott gépek pótlása pedig várhatóan érintheti az F-X tender keretein belül beszerzendő gépek számát. A tender módosítása mellett azonban úgy tűnik, egyéb lehetőségeket is fontolóra vesz a szigetország védelmi minisztériuma.

A szökőár által megrongált 18 F-2B átvizsgálása várhatóan 166 millió dollárt emészt fel, a további javítási költségek mértékéről még nem tettek említést. A japán légierőnél 33 F-2B áll hadrendben, a cunaminak köszönhetően pedig mindösszesen 15 darab, ha sikerül az említett három gép javítása, akkor 18 darab marad a flottában. A megcsappant darabszám pótlása kapcsán eddig négy lehetőség merült fel: elfogadják a kialakult helyzetet, új F-2B-ket építenek, az USA-ból szereznek be F-15D-ket vagy megnövelik az F-X tenderben beszerzendő gépek számát.

Annak ellenére, hogy az eshetőségeket még nem kommentálták, az első kettő sem tűnik egyszerűnek, mivel az összes megrongált F-2B kétüléses változatú volt, így a flottában ezek száma olyan radikálisan megcsappant, hogy pótlásuk prioritásként kezelendő. Új F-2B-k építése reális lehetőségnek tűnik, fontos azonban megemlíteni, hogy a gyártó Mitsubishi Heavy Industries a két utolsó gépen dolgozik, ezt követően még idén bezárják a gyártósort, a beszállítók már befejezték a részegységek, illetve a rendszerek gyártását. Új gépek gyártása, az egész beszállítói folyamat újraindítása várhatóan igen költséges lenne Japán számára. A kétüléses F-2B-k pótlására, használt F-15D vadászgépek megvásárlása is jó megoldásnak tűnhet, kérdés, hogy az Egyesült Államoktól sikerülne-e olyan gépeket beszerezni, amelyek több paramétert is figyelembe véve, még alkalmazhatóak lennének az F-4EJ, illetve az F-2A pilóták kiképzésére.

Ha a fentiek közül egyiket sem választja a védelmi minisztérium, akkor úgy tűnik, hogy az F-4EJ Phantomok leváltására kiírt F-X tender leendő győztese profitálhat leginkább a Japánt sújtó természeti katasztrófából. A közelmúltban indított tender három résztvevőjétől (Lockheed Martin F-35, Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon) 2011 szeptemberéig várják az ajánlatok benyújtását, egyelőre az eredetileg meghatározott 40-50 darab vadászbombázóra, bár könnyen előfordulhat, hogy ez a darabszám az előzményeket ismerve még változni fog. Az F-X tender nyertese várhatóan 2017-ben kezdheti meg az első gépek leszállítását.


Az egyik megrongálódott F-2B