Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Menetrend szerint

A Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2024. március 13. 12:00

Február elején, Brazíliában végrehajtotta első felszállását a hazánk számára összeszerelt egyik KC–390 típusú katonai szállítógép, melyet a tervek szerint még az idén birtokba vehet a magyar haderő. A tesztrepülések sorozatával párhuzamosan pedig a honvédség szakembereinek képzése is zajlik a légi járművet gyártó Embraer cég oktatási központjában.

202403_Magyar_Honvéd_magazin_borító

Sokáig kérdéses volt, hogy egy dél-amerikai vállalat a saját fejlesztésű, teljesen új konstrukciójával be tud-e törni a katonai szállítógépek piacán a „nagyok” közé? Ma már tudjuk a választ: igen. Olyannyira, hogy hamarosan a magyar légierő kötelékében is repülni fog a brazil Embraer cég KC–390-eséből két példány, melynek eredményeként elmondhatjuk: hazánk ismét rendelkezik majd rámpás teherszállító géppel.

Az 1969-ben alapított Embraer főhadiszállása a Brazília délkeleti részén elterülő Sao Paulo államban, közelebbről Sao José dos Campos városában található. A vállalat innen hódította meg a piacot egyre nagyobb és erősebb repülőgépeivel. Az első, katonai célokra is használható típusa, az 1973-ban bemutatott két hajtóműves, turboprop EMB 110 Bandeirante volt, melynek hasznos terhelése alig érte el a 1500 kilogrammot. Ehhez képest a KC–390-est már sugárhajtóművek repítik, légi utántöltésre is alkalmas, s ami még fontosabb: rakterében 26 tonnányi terhet vagy 80 felszerelt lövészkatonát, esetleg 66 ejtőernyőst vihet magával. A brazil légierő a 2000-es évek elején jelentkezett az igénnyel, miszerint az amerikai Lockheed C–130M Hercules típusú turboprop, négy hajtóműves, közepes szállító repülőgépek helyett szeretne rendszeresíteni valami erősebb, tágasabb és lehetőség szerint hazai gyártású variánst.

További részletek a Magyar Honvéd magazin március 14-én, csütörtökön megjelenő számában!