Negyven éve szolgálatban a finn Hawkok
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2021. január 2. 19:16Különleges eseményre került sor a Finn Légierő Akadémiáján, Tikkakoskiban, ahol a Hawk kiképző repülőgép szolgálatban állásának 40. évfordulóját ünnepelték, melyhez kötődően egy különleges, kék-fehér festésű gépet is bemutattak 2020. december közepén.
A finn gépek története egészen pontosan 1977 decemberében kezdődött, ekkor írták alá a British Aerospace-szel az 50 darab Hawk Mk 51 típusú repülőgép megrendeléséről szóló szerződést. Az első négy gép még az Egyesült Királyságban készült, a maradék 46-ot viszont a finnek már helyben szerelték össze. Az első, HW-302 oldalszámú gép 1980. december 16-án érkezett meg az Egyesült Királyságból, fedélzetén Paavo Janhunen őrnaggyal és Keijo Koko mérnökkel.
A következő mérföldkő 1990-ben jött el, amikor úgy döntöttek, hogy hét új Mk 51A repülőgéppel bővítik a meglévő flottát, melyek közül az első példány 1993 októberében érkezett meg a skandináv országba. Harmadik alkalommal 2007-ben vásároltak be a típusból, amikor is 18 darab használt, Mk 66 változatú példány érkezett Svájcból, mindössze két új gép árából.
Az évek folyamán több példányt is elveszítettek balesetben (legutóbb 2013-ban ütközött össze két gép), jelenleg 32 modernizált gép alkotja a finn Hawk flottát, melyből 16 darab az Mk 66, 7 darab az Mk 51A, 9 darab pedig az Mk 51 változatba tartozik, utóbbiból került ki az ünnepi festést megkapó, HW-340 oldalszámú gép is. A gépek korszerűsítését a hazai Patria cég végezte, mely során a régi analóg műszereket többfunkciós kijelzők váltották fel, továbbá a repülési tevékenységeket rögzítő berendezések kerültek beépítésre. Újabban a gépek adatátviteli rendszere is megújult, amely már lehetővé teszi, hogy valós időben osszanak meg adatokat a földi szimulátor berendezésekkel, így a pilóták a „Live, Virtual & Constructive” (LVC) névre hallgató környezetben, a legkorszerűbb módon teljesíthetik a kiképzésüket.
A tervek szerint a Hawkok 2030-ig szolgálatban maradhatnak, ezzel a finn légierő leghosszabb szolgálatban álló típusai lesznek. A légierő összes jelenlegi Hornet pilótája ezen a típuson kezdte karrierjét, de már a Hornet előtt szolgálatban álló Drakenek és MiG-21-esek pilótái közül is sokan repülték a Hawk típust. Amennyiben a Hornetek leváltása is megtörténik, úgy várhatóan a jövőbeli típus pilótáinak kiképzésében is nagy szerepet fognak vállalni a Hawkok, amelyre még így egy további modernizációs kör is várhat, hogy a műszerezettsége megfelelő legyen az új típus követelményeinek.