Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nem csalás, nem áltudomány

Szöveg: Kánya Andrea |  2008. március 7. 11:31

A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem márciustól írásanalitika szakirányú továbbképzést indít. Magyarországon elsőként ad otthont egyetem e tudományterületnek. Az egyetem professzorain kívül szinte minden magyar grafológiai magániskola vezetői és oktatói részt vesznek az idén induló képzésben. Farkas László írásanalitikussal és Prof. Dr. Bolgár Judit tanszékvezetővel beszélgettünk a március 11-én kezdődött továbbképzésről.

Volt már példa Európában vagy a világ bármely tájékán arra, hogy egyetemen oktatták volna az írásanalitikát?

Farkas László: Nem. Mind Magyarországon, mind Európában is ez az első ilyen típusú képzés. A bolognai folyamattal az alapok 1999-ben kezdődtek, mikor elkezdtünk együtt dolgozni a professzor asszonnyal. Akkor az egyetemi tanács elfogadott egy alapprogramot, csak akkor elakadtunk, és tavaly kezdtük el újra szervezni az oktatást. Ez nem alapképzés lesz, hanem szakirányú továbbképzési szak. Egyetemi vagy főiskolai másoddiplomát lehet szerezni. A grafológia helyzetét elkezdtük Európában vizsgálni, legutóbb Olaszországban jártunk egy konferencián, és megnéztük, hogy hol tartanak. A magyar grafológiára büszkék lehetünk. Megvizsgáltuk az angolokat, a franciákat, olaszokat, a szlovákokat és a románokat. Terveink szerint a külföldi kollégákkal felvesszük a kapcsolatot és valamilyen szintű együttmüködést alakítunk ki. Az olaszok az ősz folyamán eljönnek előadásokat tartani az olasz grafológia helyzetéről.

Mennyire megalapozott tudományosan a grafológia, írásanalitika?

F.L.: Az írásanalitika, grafológia 1993 óta az igazságügy területén is jelen van. Igazságügyi szakértők dolgoznak ezen a területen. Több kutatás és szakmai elmélet jelzi, hogy elindultunk a tudományosság útján.

Bolgár Judit: A tudományok úgy keletkeznek, hogy nem tudományokból lesznek tudománnyá. Amikor valaminek van módszertana és tárgya, és van olyan kutatási metodikája, ami új eredményeket tud produkálni, akkor tudományról beszélünk. A XV. században csak a filozófia és a teológia volt tudomány. Az orvostudomány is csak a XIX. században fogadtatta el magát. Tehát akkor válik valami tudománnyá, ha kellő ismereti és kutatási muníciót szerez.

1595874030
F.L.: Többek véleménye szerint a grafológia a pszichológia segédtudománya. A történészek szerint a grafológia két évvel korábban alakult ki, mint a pszichológia. Az első 1894-ben, utána a pszichológia 1896-ban. Tehát mi is volt előbb? A történelmi változások után 1986 – ban jelent meg az első népszerűsítő publikáció, amivel ismét megjelent a grafológia Magyarországon. Aztán eltelt 22 év, tízezer hallgató került ki különböző magániskolákból. Okj-s vizsgát körülbelül háromszázan tettek le összesen. A Pécsi Tudományegyetemen is tanítom a grafológiát, és azt tapasztalom, egyre jobban felismerték más tudományágak, mint a pedagógia vagy a pszichológia, hogy lehet alkalmazni ezt a területet. A grafológia egy módszer. Sok kutatást hajtottunk és hajtunk végre, amivel a korábbi megfigyeléseket olyan alapokra próbáljuk helyezni, ami a tudományos kritériumoknak megfelel.
Szeretnénk majd mesterképzést is indítani, és majd eljutunk egy olyan fázisba, talán 2012 körül, hogy doktori iskolát is indíthassunk. Akkor már önálló szakként működne.

B.J.: A kérdést, hogy mennyiben tudomány az írásanalitika, sok minden más tudományterületre is fel lehet tenni. Például a kommunikációtudomány miért tudomány?

A grafológia kifejezés a társadalomban kicsit mintha pejoratív jelentéssel bírna…

B.J.: Olyan ez, mint a természetgyógyászat. Vannak eredményei, gyógyítási tapasztalatai. Mivel még nincs tudományos rendszerbe foglalva, ezért azt mondják rá, hogy az írásanalitika valamilyen gyakorlat, kísérletezés. A grafológia, – mondjuk inkább íráselemzésnek, mert a grafológia mögött valóban valahogy az óbudai jósnő jut sokunk eszébe – , óriási lépéseket tett már abba az irányba, hogy számítógépes elemzéseket végez, prognosztizálni tud bizonyos cselekvéseket. Azzal a tudományos eszköztárral már rendelkezik, amivel adatok összehasonlíthatóvá válnak, amiben nomotetikus eredmények tudnak születni. Nyilván nem lesz soha olyan önálló tudomány, mint a fizika, mert sokkal szűkebb a kutatási területe. De valahol egy tudományterületként meg tud jelenni. Nem sorolják be például a pszichológia alá, hanem kinövi magát. A grafológia is egy interdiszciplinális terület lesz, hiszen több tudományághoz tartozik, a magatartásvizsgálat például a pszichológiához.

F.L.: A grafológiát tényleg elég sokan lejáratják, mikor mondjuk az asztrológia és a klasszikus jóslás mellett szerepeltetik egyes hirdetésekben. De ez nem jóslás, mert vannak axiómái, szerkezeti elemei, lehet táblázatokba behelyezni az információkat, abból lehet következtetéseket levonni, pszichés hátteret is fel lehet deríteni.

Mit vizsgál az írásanalitika?

F.L.: A mikromotoros mozgásokat vizsgálja alapvetően, aminek háttere a pszichológia. A kézírás és más hasonló grafikus produktum (például rajz, firkák) felhasználásával a vizsgált személyre vonatkozó pszichés és szomatikus összefüggés feltárása a személy és az írás-szituáció függvényében.

Mennyire lehet összekapcsolni e területet a nemzetvédelemmel, honvédelemmel? Miben lesz más a képzés itt, mint Pécsett?

1595874030
B.J.: Más lesz a képzésben résztvevők köre. A biztonság érdekében, a titkosszolgálat számára az írásvizsgálat nagyon komoly felderítési szakma lehet és lesz. Be tud kerülni egy olyan hivatalos vizsgálati metodikai körbe, akár a rendőrségnél, akár a titkosszolgálatoknál, amely a nemzetvédelem hatáskörébe tartozik. Azt ne gondoljuk, hogy katonák fogják használni a védelmi stratégiában, de azt igen, hogy ahol segítő, támogató, biztonságot szolgáltató tevékenységek folynak, ott ezt nagyon jól fel lehet használni, ugyanúgy, mint amikor régen bekerült a hazugságvizsgáló a felderítési rendszerbe, ami végül is egy pszichológiai vizsgálóműszer. Tehát hogy mire használunk egy vizsgálati metodikát, az attól függ, ki a felhasználó. A nemzetvédelem, mint felhasználó megjelenik a rendszerben, ugyanakkor lehetőséget kell biztosítani civil érdeklődők számára is itt az egyetemen.

F.L.: A Pécsi Tudományegyetemen egy kurzust tartok huszonnégy órában. Itt viszont háromszázhatvan óra lesz, négy félév alatt. Főiskolai vagy egyetemi másoddiplomát fog adni, míg Pécsett egy tantárgyról van szó. Az írásanalitika a személy megismerésének egy módszere. A honvédség és a nemzetbiztonság területéről isvárunk hallgatókat. A felvételi rendben három kategória lett megjelölve : honvédelem, nemzetbiztonsági szolgálatok, rendőrség és polgári személyek. A négy félév összesen harminchét tantárgyat tartalmaz. Hogy két év múlva szakmailag hová jutunk, majd kiderül. A hallgatók közül kerülnek ki a tanárok is.

B.J.: Ebben az a jó, hogy végighallgatjuk a kollégákat, és az információkat jól tudjuk így illeszteni a saját átadandó ismeretanyagunkba.

F.L.: Egy magániskola kivételével szinte minden jelentős magániskola vezetője tagja az oktatói illetve a hallgatói gárdának. Ez azért úgy gondolom, jelent valamit.

Milyen a képzés struktúrája? Mik a legfőbb oktatási irányvonalak?

F.L.: Az első tanári értekezleten már túl vagyunk, amin már részletesen beszéltünk a tananyagról. Három fő elem köré csoportosítható a struktúra. A legfontosabb a pszichológia. A második a szakmai rész, amit az írásanalitika ölel át, csak példaként említem a szerkezettant, méréstant, jelentéstant, elemzéstant, írásazonosítást, tehát minden olyan részt, amit az írás ad. Van technikai oldal, a grafológiának is van „hazugságvizsgáljója". Én már lassan tizenkét éve végzek a nálam lévő műszerrel méréseket, ezt a szerkezetet úgy hívják, hogy grafométer. Rendőrségnek, magánszemélyeknek is végzünk ezzel hazugságvizsgálatot. Mondhatjuk, jó hatékonysággal, és adekvátabb, mint a hagyományos poligráf, legalább is a bírósági visszajelzések ezt igazolják.
A harmadik az „egyéb" kategória, mint pl. az etika, jog, protokoll, kutatásmódszertan, kommunikáció, tehát minden olyan terület, amik segítik a szakmai tudás kiszélesítését. Ezt a végén lezárjuk egy szakmai gyakorlattal. A most induló oktatás olyan hallgatókat érint zömében, akik OKJ-s vizsgával rendelkező grafológusok.

B.J.: Ez most egy speciális évfolyam. A cél, hogy azok, akik várhatóan az oktatásban fognak tudni együttműködni, azok hallgassák végig egymást, és szerezzenek megfelelő felkészültséget.

Mely területeken lehet az írásanalitikát alkalmazni?

B.J.: A pszichológiai alkalmassági vizsgálatok sorában régen is, mondjuk a második világháború idején a svájci tiszti felvételi rendszerben aláírás próbát készítettek. Emellett nagyon sok multinacionális cég az interjú mellett az írásanalízist tekinti a legmegbízhatóbb személyiségvizsgálatnak. Tehát tulajdonképpen ennek a szakmában az elfogadottsága sokkal nagyobb, mint a közvélemény általi megbecsültsége.
Picit olyan ez a terület, mint amikor az emberek nem a pszichológiában, hanem a pszichológusban bíznak. Minden olyan dolog, ami az emberi intimitás szférába lóg bele, az ellenállást vált ki. Sokan nem merik aláírni a nevüket mert kiderül valami…és ez az egész tudományra is rárakódik.
Ha ez az intézmények munkáját, vagy emberekről való információ hitelességét segíti, akkor önmagát fogja bizonyítani.

1595874030
Tulajdonképpen mi a különbség a grafológia és az írásanalitika között?

B.J.: A vizsgálati apparátusban és az elemzésben van különbség. A grafológia leíró dolog, emberek saját tapasztalataikat leírják a tapasztalatokat. Ironizálva a dolgot, Karinthyt idézném: kukorica alakú betűk jelentése: szeret kukoricázni. Az írásanalitikus az írásképet koordinátarendszerbe helyezi, és számítógépes elemzésnek veti alá.

F.L.: Az írásanalitika interdiszciplináris, fogalomkörébe tartozik a grafológia, az írásazonosítás, a paleográfia, az íráskép-földrajz és az írásszemészet is.

Írásszemészet? Az mit jelent?

F.L.: Az írásból lehet következtetni a szem állapotára.

Vannak bizonyos minták arra vonatkozóan, mit lehet kideríteni bizonyos írástípusokból?

F.L.: Az írásanalitikus felkérhető minden olyan területen való közreműködésre, tanácsadásra és konzultációra, amely az írásvizsgálati módszerek eredményeinek alkalmazásával kiegészítheti, vagy új megvilágításba helyezheti a duktor élethelyzetével kapcsolatos információkat. Ilyen terület lehet a pedagógia, pszichológia, munkaügy, humán-személyügy, vezetői tevékenység.
Több időben egymás után keletkezett duktum vizsgálatával követhető a duktor személyiségjellemzőinek illetve személyiségállapotainak olyan változásai, amelyek valószínűsíthetik bizonyos pszichés defektusok létrejöttét, meglétét és lefolyását, valamint a szándékos beavatkozások (például gyógyszeres kezelés, terápia, trauma, betegség, sokkhatás…) hatásainak nyomon követését.

Információk a szakirányú továbbképzési szakról
Kezdete: 2008. március
Időtartama: 4 félév
Helyszíne: ZMNE-KLHTK, Budapest, Hungária krt. 9-11.
Költségtérítés díja: 90.000 Ft/ félév (egyetemi szint), 80.000 Ft/ félév (főiskolai szint)
A jelentkezés formája: jelentkezési lapon.
Csatolandó dokumentumok: szakmai önéletrajz, motivációs levél, oklevélmásolat, 4 db C5 méretű boríték saját névre megcímezve és felbélyegezve, megléte esetén grafológiai végzettséget igazoló bizonyítvány másolata.
Érdeklődni lehet:
Szakfelelős/ kapcsolattartó: Prof. Dr. Bolgár Judit, ZMNE KLHTK Szociológia- Pszichológia Pedagógia Tanszék, és Farkas László
Cím: 1101 Budapest, Hungária krt. 9-11.
Tel/Fax: (1) 432-9078 és 0630/9941962
E-mail: [email protected]
Honlap: www.zmne.hu