Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Német-francia feszültség az FCAS program körül

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2021. március 9. 19:02

Feszültségeket szül a következő generációs harci repülőgép fejlesztése Franciaország és Németország között.

fcas

A Future Combat Air System (FCAS) névre hallgató programban három nemzet (francia, német, spanyol) vesz részt, és a tervek szerint a francia Dassault felel a hagyományos, pilóta által irányított repülőgép fejlesztéséért, míg a németek oldaláról az Airbus Defence & Space kapja a pilóta nélküli hordozó repülőgép fejlesztését.

A franciák be is jelentették, hogy egy Rafale-ból létrehozott demonstrátor példányon képzelik el az új technológiák tesztelését, ami azonban a német IG Metall szakszervezet ellenérzését váltotta ki. Elmondásuk szerint kirekesztenék őket ezáltal a projekt fontos részeiből, ami hosszútávon a technológiai tudásbázisuk elapadását jelentené.

A Panavia Tornado és a Eurofighter Typhoon programok során a német ipar nagy tudást szerzett a repülésirányítási rendszerek fejlesztésében, amit szeretnének az FCAS programban is kamatoztatni. Bár tudják, hogy ez egy nemzetközi projekt, de igazságos munkamegosztást követelnek maguk számára. A szakszervezet javaslata alapján a németeknek is szükséges lenne egy technológiai demonstrátor létrehozása, ami jelen esetben a Eurofighteren alapulhatna. Hangoztatták azt az aggályukat is, hogy korábban (a Tornado és Eurofighter projektek kapcsán) is megtörtént, hogy a francia fél a projekt kezdetekor még részt vett a programban, aztán a későbbi fázisokból már kiszállt, és csak a saját fejlesztéseire koncentrált.

Mivel az Egyesült Királyság, Svédország és Olaszország egy külön programon, a Tempest projekten dolgozik közösen, a franciák külön útra térése az FCAS program végét eredményezné, Németország pedig gyakorlatilag üres kézzel maradna.

Forrás: jetfly.hu
Címkék