Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nyolcan csatasorban

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: Hovári Éva (grafika) |  2021. március 4. 8:37

Szolnokon dolgoznak ők nyolcan, hogy ne csak modern repülőgépek, hanem jól képzett hajózók is legyenek a Magyar Honvédségnél. Célkeresztben: a szolnoki Zlin-csapat.

OG_Zlin

Minden pilótaképzés az orvosi és alkalmassági vizsgálatokkal, valamint az elméleti oktatással kezdődik, majd a pilótajelöltek életük első iskolaköreire indulhatnak – persze egy tapasztalt oktatóval a pilótafülkében. Ehhez egy olyan, könnyen kezelhető és vezethető, légcsavaros repülőgépre van szükség, amely sebességtartománya megengedi az első óvatos lépések megtételét a levegőben, ugyanakkor megbocsátja az óhatatlanul elkövetett hibákat. Persze az sem árt, ha megbízható és kis karbantartásigényű is.

HH Infografika Zlin 242L_01

A jövő vadász-, szállítógép- és helikopter-pilótái Szolnokon kétféle, a méltán ismert cseh Zlin gyárban épített repülőgéppel indíthatják el a remélhetően hosszú és sikeres pályafutásukat. A Magyar Honvédség a 2x Z-143LSi és a 6x Z-242L típusokból összesen nyolc darabot vásárolt, amelyek az MH 86. Szolnok Helikopterbázison állomásozva a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán újraindult hazai felsőfokú pilótaképzést, valamint a NATO kanadai repülőképzésére (NFTC – NATO Flying Training in Canada) felkészítést is kiszolgálják. Mindkét típus elsősorban kiképzési feladatokra, így egyszerű műrepülési, műszer repülési és kötelékrepülési gyakorlatokra használhatók majd. A kétszemélyes változat összetett műrepülés során segít kiválasztani a jövő légi harcosait. A négyüléses gépek a kiképzés mellett futár- és vizuális felderítő feladatokra is bevethetők.

HH Infografika Zlin 242L_02

Zlin–242L

A kétüléses Zlin–242L „Guru”-t kifejezetten polgári vagy katonai, műrepülésre is alkalmas oktatógépnek tervezték. Ennek megfelelően +5,7 és –3,3 G-s túlterhelést is elvisel a szerkezete. Az amerikai eredetű Textron Lycoming AEIO–360–A1B6 robbanómotor 2700-as percenkénti fordulatszámnál 200 lóerős tengelyteljesítményű, amellyel egy MTV-9-B-C / C-188-18 háromtollú, kompozitból készített, állandó sebességű, hidraulikusan változtatható állásszögű légcsavart hajtanak meg. A 768 kilogrammos saját és 1090 kilogrammos maximális felszállótömegű gép hosszúsága 6,94 méter, magassága 2,95 méter, szárnyainak fesztávolsága pedig 9,34 méter.

A gazdaságos, utazósebességgel óránként alig 32 liter üzemanyagot fogyasztó motorral és a modern, áramvonalas törzsszerkezettel az apró gép messzire repülhet, akár 1056 kilométert tehet meg a két, egyenként 60 literes üzemanyagtartállyal és a beszerelhető, két 55 literes póttartállyal. A gép felszállásához a maximális felszállótömeg esetén is elegendő egy 266 méteres pálya.

HH Infografika Zlin Z_143LSi_01

Z–143LSi

A zseni, azaz a Z–143LSi „Genius” már modern, Garmin 950 -as digitális műszerfallal rendelkezik, így teljesen alkalmas a nemzetközi légi forgalomban műszeres körülmények közötti repülésre is. A 2+2 üléses gép felépítése hasonlít a 242L-re, igaz, kicsit nagyobb és nehezebb: 896 kilogrammos saját tömegéhez 1350 kilogrammnyi maximális felszállótömeg társul. Persze a motor is erősebb: a Textron Lycoming IO–540–C4D5 már 235 lóerőt ad át az MTV-9-B /195-45 kompozit légcsavarnak. A gyár által közölt adatok szerint 3000 méteres magasságon, a gazdaságos, 183 kilométer/órás utazósebességgel haladva 1100 kilométeres hatótávolság is elérhető. A gép szintén két, 60 literes beépített és két, 50 literes pót üzemanyagtartállyal rendelkezik. A nagyobb maximális felszállótömeghez már kissé hosszabb, 300 méteres pálya szükséges a felszálláshoz.

A 7,58 méter hosszú, 2,91 méter magas és 10,14 méter fesztávolságú gép már csak +4,4 és –1,8 G között terhelhető túl. Kisebb testvérével közös kötelék repülés esetén az erősebb motornak köszönhetően fürgébb is. A 2+2 ülésnek köszönhetően alkalmas futár és vizuális felderítési, megfigyelési feladatokra is.

HH Infografika Zlin Z_143LSi_02
Kapcsolódó cikkek
Zlin_indexkép (1)

Éjszakai repülésen a Zlinek

2021. február 18. 11:08