Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Õrnagy kamerával

Szöveg: Kátai Róbert |  2009. április 24. 8:26

Marosi János őrnagy a Magyar Honvédség 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezred logisztikai főnök helyettese. Április 23-tól közel két hétig egy másik oldaláról ismerhetik meg a Csapat Művelődési Otthon látogatói, az otthon kiállítótermében ugyanis Marosi őrnagy fotóiból nyílt kiállítás.

Az őrnagy fotózás iránti érdeklődése saját bevallása szerint gyermekkorában kezdődött. Igazán komollyá, mondhatni hobbiból szenvedéllyé azonban főiskolai tanulmányai befejtével vált a fényképezés. Õ a pályakezdési segélyből nem mosógépet, vagy televíziót vett, hanem megvásárolta élete első tükörreflexes fényképezőgépét. A kamerán kívül ekkoriban még semmilyen kiegészítővel nem rendelkezett, így ezt az időszakot az élvezettel végzett, de minden szakértelmet mellőző, őt magát idézve „fotózgatás" jellemezte.

A technika fejlődése adott aztán igazi lendületet, a digitális technika megjelenése egyre jobban kinyitotta számára a lehetőségeket. Mind komolyabban kezdett foglalkozni a fotózással és az idő előrehaladtával, ahogy egyre mélyebbre ásta magát a fotózás tudományába, úgy talált egyre nagyobb kihívásra. Mára számára is teljesen világossá vált, hogy mennyire komplex és mennyire komoly – ismét csak őt idézve – „tudományról" van szó.

A „kamerás őrnagyot" a fotózás minden ága érdekli, de legnagyobb örömét a természet fotózásában leli. Elmondása szerint az erdők, a rétek, a mezők olyan csodákat rejtenek, melyek létezését korábban csak sejtette, mára azonban képei sora bizonyítja.

A természetfotózás szépségét Forrásy Csaba természetfotós szavaival szemléltette, ami egyben ars poeticájának is tekinthető, még akkor is, ha az őrnagy úr szerényen visszautasítja a művész jelzőt.

“Várakozva ülni hajnalban egy tóparton, ahová a távoli harangszó is csak megfáradva ér el, élvezni az ébredő színek pasztellváltozásait – gyönyörűség.

Várni valahol az erdőben, hogy kibújik-e a róka kotorékjából, vagy kivált-e a szarvasbika a sűrűből – izgalom.

Megfigyelni éjjel messzi barlangok bejáratánál a denevérek ki-be repülését – titokzatosság.

Leszállni a barlangok mélyébe, ahol téli álmukat alusszák – kaland.

Meglesni a lárvabőrét levető szitakötőt – titokfeltörés.

Kémlelni a végesincs puszták égboltján köröző madarakat – szabadság.

Beinni szemmel a tájak formáit, fény és árnyjátékait – harmónia.

Mindezek megörökítése filmkockán, hogy azután újra átélhessem a színeket, a fényeket, az élményeket – természetfotózás."

A természetfotózáshoz rengeteg időt kell eltölteni a szabadban, várva a tökéletes alkalomra, várva arra a jelenetre, arra a pillanatra, amelybe a természet egésze belesűríthető. Ezt teszi Marosi János is. Mára a szakmába mélyen beleásva magát, rendszeresen vesz részt különböző szakmai fesztiválokon és találkozókon, ahol neves fotósok előadását hallgatja, folyamatosan tanul.

Ezen túl a valóságban is megpróbálja ellesni az apró trükköket, figyel a rezdülésekre e fotósok által szervezett, vezetett túrákon.
Versenyekre két alkalommal nyújtott be pályázati anyagot. 2007-ben a Magyar Turizmus Zrt. által kiírt fotópályázaton „Magyarország Nemzeti Parkjai" kategóriában „Nyugalom" című képével első helyezést ért el. Ez idáig – ezt a díjat tartja legnagyobb sikerének a fotózás terén.

 

Internetes portálokon működő szakmai fórumokra feltöltött fotóival több alkalommal nyerte el a „nap képe" címet.
Napjainkban kevesebb képet mutat be a közönségnek, mivel úgy érzi, még sokat kell tanulnia, hogy igazán jó fotókat tudjon készíteni. Elsősorban látásmódja, kompozíciós képességei tekintetében szeretne fejlődni, de a fotózás technikai aspektusai területén is szeretne előre lépni.
Ettől függetlenül a most nyílt kiállítás remek alkalom arra, hogy a szakmán túl, megismerje a laikusok véleményét is képeiről. Azok pedig már a kiállítás megnyitásának napján megerősíthették abban, hogy jó úton halad.

A kiállítás megnyitójában Zsiborás Róbert okl. mk. alezredes, logisztikai főnök sokak véleményét fogalmazta meg, mikor azt mondta: „Szükség van ilyen művészekre, akik a rohanó világban megmutatják nekünk, hogy milyen csoda vesz bennünket körbe. Ha csak egy pillanatra is láthatjuk, hogy a természet, ami körülvesz minket mennyire magával ragadó. És így talán a mindennapokban is megpróbálunk odafigyelni és megóvni értékeit."