Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Oroszország két év múlva veheti át első An-70-es szállítógépeit

Szöveg: JETfly |  2010. június 28. 9:41

Az orosz védelmi miniszter, Anatolij Szergyukov, 2010. június 24-én jelentette be, hogy Oroszország várhatóan 2012 elején veheti át az első An-70-es katonai teherszállító repülőgépeit. A finanszírozási gondok és politikai viták miatt elhúzódó program ellenére az oroszok továbbra is igényt tartanak a következő generációs teherszállító gépre.

A szovjet légierő elöregedő An-12-es szállítógépeinek leváltása érdekében indították az An-70-es programot, az új szállítógép tervezésével az Antonov tervező irodát bízták meg. A gép fejlesztését az 1980-as évek végén kezdték, a Szovjetunió felbomlása azonban jelentősen leszűkítette a gép fejlesztésére fordítható anyagi forrásokat. A közepes hatótávolságú, turbólégcsavaros An-70-es 1994. december 16-án teljesítette első repülését Kijevben, azonban a prototípus negyedik repülése során összeütközött a követésére használt An-72-eesel, melynek során a hét fős személyzet életét vesztette, a gép pedig megsemmisült. Az An-70-es második prototípusa 1997. április 24-én emelkedett a magasba, ezt követően pedig sor került a típus első nyilvános bemutatkozására és a további tesztelések végrehajtására is. Ezek sem zajlottak ugyanakkor problémamentesen, hiszen 2001-ben, a sarkvidéki tesztek során leállt a gép két hajtóműve, melynek következtében kényszerleszállást hajtott végre Irkutszk közelében.

An-70-es a 2008-as Aviasviten

Moszkva és Ukrajna időközbeni politikai vitái sem kedveztek a program alakulásának, így nem kezdődhetett meg a gép sorozatgyártása. 2009 azonban úgy tűnik fordulópontot jelentett az An-70-es életében, hiszen Moszkva beleegyezett a program további finanszírozásába, melynek eredményeként várhatóan 2012-ben érkezhetnek meg az első An-70-es szállítógépek Oroszországba. Az orosz kormány korábban 164 darab, míg az ukránok 65-70 darab An-70-es beszerzéséről döntöttek.