Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Pumáknak azonnal start!”

Szöveg: Balázs Ferenc százados | Fotó: Opoczki Bettina főhadnagy, Pintér Tímea százados, Kovács Balázs |  2024. augusztus 11. 11:11

1944 nyarán, az „amerikai szezon” idején, nap mint nap amerikai Repülő erődök és Liberátorok százai szelték Magyarország légterét hasukban halálos bombaterhükkel, melyet magyarországi, vagy külhoni stratégiai célpontjaikra kellett ledobniuk. Oltalmazásukról minden esetben száznál is több vadászgépet számláló Mustang, Lightning és Thunderbolt kötelékek gondoskodtak a célpontig és vissza, az olaszországi bázisaikig. Velük szemben hazánk védelmét alig hatvan magyar vadászpilóta, a „Pumák” látták el.

2024.08.07. Pumák_80_Tisztelgő_repülés_HVK_3

Tobak Tibor nyugállományú ezredes, egykori Puma vadászpilóta így ír erről Pumák földön-égen című könyvében:

„Amikor azon a véres nyáron… tűnt fel velük szemben az égen a Puma-vadászok századainak maroknyi, 10, 20, 30 gépe. És támadtak. Nemegyszer ötvenszeres túlerővel szemben… Alig pár hét alatt megismerte őket mind az ország népe, mind az ellenség. A bombázást nem tudták megakadályozni. De tették, ami tellett tőlük. Több száz bombázó terhe mégsem sűrűn lakott városnegyedekre, gyermekekre, öregekre hullott… A Pumák közül sokan, nagyon sokan adták ezért fiatal életüket. Nem latolgatták a háború értelmét, kimenetelét, harcuk jogosultságát. Védték a magyar légteret. Különleges tisztességnek számított közéjük kerülni, bajtársukká lenni, velük élni – és velük halni.”

A napi készültséget és idegőrlő várakozást szakította meg, a startrádióból szóló muzsikát felváltó üzenet: „Légiveszély! Pumáknak azonnal start!”. Mire minden készültséget adó pilóta azonnal rohanni kezdett a startvonalon várakozó gépéhez. Futás közben kanyarítva magára bekecsét, fejére húzva a bőrhaubét pilóta szemüveggel és gégemikrofonnal, valamint Messzer csizmája szárába dugva sietve összehajtott légitérképét…

A Messerschmitt vadászgépek hatalmas robajjal, laza kötelékben startoltak a riasztás után alig néhány perccel. Felszállást követően kötelékvezérük – aki mindig a „Puma” hívónévvel repült – a „Szikla” fedőnévvel illetett légvédelmi központnak jelentkezett be. A központ felelőssége volt a légvédelmi kötelékek támadásának összehangolása kisebb, kevesebb sikerrel...

2024.08.11. Messerschmitt archív

A fekete alapon fehér keresztes (magyar) vadászgépek töretlen elszántsággal és önfeláldozással néztek szembe a sokszoros túlerővel. Jelenlétüket hamar tisztelni és félni kezdték az angolszász kötelékek személyzetei. Az 1944. május 1-től osztályként, majd később már ezredként szerveződő Pumák között ott harcolt több kiemelkedő pilóta. Parancsnokuk és a Pumák alapítója vitéz belényesi Heppes Aladár őrnagy, vitéz nemes Molnár László hadnagy (haláláig a legeredményesebb magyar vadászpilóta), Tóth Lajos hadnagy, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós (a háborút legtöbb légigyőzelemmel záró magyar vadászpilóta), vitéz Lőrinc Mátyás őrmester (aki 23 évesen alig két perc leforgása alatt 3 amerikai vadászgépet győzött le) és még sokan mások…

Augusztus 7-éhez képest pontosan 80 évvel korábban is egy ilyen elszánt kötelék szállt fel hazánk védelmére. A „Puma” hívó alatt ekkor vitéz Molnár László hadnagy repült. Repülős becenevéhez méltón „oroszlánként” vezette kötelékét a több mint 300 bombázót számláló amerikai légi ármádia ellen közösen egy német nehézvadászokból álló kötelékkel együtt. Bár idejében észlelték és jelentették a Sziklának a mögöttük és fölöttük, helyzeti előnyben szálló amerikai vadászköteléket, a vadászirányítás mégsem engedélyezte neki a szembefordulást és a harc fölvételét. Ennek súlyos következménye lett. A Mustangok a közös magyar és német vadászokra csaptak. Mindkét köteléket szétszórva és állományukat megtizedelve.

Tobak Tibor így összegezi az aznapi bevetés keserű mérlegét: „A mi századunkból nem tért vissza a kötelékparancsnok, Molnár Laci, Nánási, Nyemecz és Karácsonyi… A Retektől nincs hír Tóth Drumiról.”

A Pumák két hősi halottat és egy súlyos sebesültet vesztettek. Míg a német köteléknek is két halottja és négy sebesültje volt aznap, mely a Pumák gyásznapjaként vonult be a magyar repüléstörténelembe.

2024.08.07. Pumák_80_Tisztelgő_repülés_HVK

Nyolcvan évvel később a jelenkor Puma vadászpilótái kétnapos megemlékezéssel hajtottak fejet a világháborús bajtársak hősiessége előtt. Augusztus 7-én emlékrepüléssel és díszelgő áthúzással fejezték ki tiszteletüket. Háromgépes kötelékük, mely „Puma” hívónevet használt Kecskemétről felszállva elrepült az „amerikai szezon” helyszínei fölött. Repülési útvonaluk fordulópontjai sorrendben:

Kereki (Pászty István hadnagy emlékműve, hősi halált halt 1944. június 16-án) – Balaton (az 1944. július 2-án hősi halált halt Beregszászi Sándor repülő szakaszvezető kiemelt Messerschmitt vadászgépének helyszíne) – Balatonalmádi (a „Pumaszállás”) – Veszprém-Jutas repülőtér (a Pumák fő állomáshelye) – Káld (vitéz Molnár László hadnagy lezuhanásának helyszíne) – Kenyeri repülőtérFertőszentmiklósSopron.

Augusztus 10-én a Sopron-Bánfalvi Hősök Temetőjében koszorút helyezett el vitéz Molnár László hadnagy sírján a Magyar Tartalékosok Szövetsége (MATASZ) a Győr-Moson-Sopron vármegyei területvédelmi tartalékosokkal és hagyományőrzőkkel közösen, az immár harmadik éve megrendezett megemlékezésen.

Kapcsolódó cikkek