Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Radargép-váltás Oroszországban

Szöveg: honvedelem.hu / iho.hu |  2011. augusztus 12. 18:04

Új repülőgépen új légtérfelderítő radarrendszer: az A-100 az optimista orosz tervek szerint már akár 2016-ban hadrendbe állhat. A jelenleg használt Berijev A-50-eseket (azaz az Il-76-os teherszállító gépekre épített légtérellenőrző és radarfelderítő repülőgépeket) és azok modernizált A-50U változatait – nem meglepő módon – egy továbbfejlesztett Il-76-osra, pontosabban az Il-476-osra alapozzák.

Az Orosz Légierő vezérkari főnöke, Alekszandr Zelin tábornok jelentése szerint a fejlesztés élvezi az orosz haderő vezetésének teljes támogatását és a szükséges pénzügyi forrásokat is biztosították. A tábornok szerint az Il-476-os alapgépet 2013-2014-ben, míg magát az A-100-as rendszert, radarostul, fedélzeti munkahelyestül 2016-ig kell megkapnia a légierőnek. A radarrendszer tervezése és fejlesztése már folyamatos, az új gépen már aktív fázisvezérelt radar dolgozik majd. Így a gép egyszerre lesz alkalmas légi és földi célpontok felderítésére és követésére.

Az A-100 rendszer alapját adó Il-476 külsőre nehezen észrevehetően fejlődött tovább, a gép törzse nem változott. A gép új szárnyai a gyártó szerint nem csupán a hasznos terhelést növeli meg, de 13-17 százalékkal több üzemanyag is fér a tartályokba. A kerozint már a nagyobb teljesítményű, de takarékosabb PS-90A-76 hajtóműveknek fogyasztják. A pilótafülkét is a XXI. század elvárásainak megfelelően modernizálják, a digitális avionikai rendszereket a pilóták színes LCD-kijelzőkön ellenőrizhetik. Az Il-476-os prototípusa már készül.

A gép fejlesztéséről még 2010 szeptemberében röppentek fel az első hírek, amikor a Vega vállalatcsoport igazgatója, Vlagyimir Verba bejelentette, új radarfelderítő repülőgépet fognak építeni. Ekkor még 2015-ös céldátumról és az Il-76a-os, illetve An-124-es alaprepülőgépről volt szó. Ez utóbbi különösen érdekes választás lett volna. Főleg annak a fényében, hogy az Egyesült Államokban éppen kisebbé váltak az AWACS-gépek, a Boeing 737-700 Wedgetail-t figyelembe véve.

Az Orosz Légierő jelenleg 26 A-50M és nagyobb felderítési hatótávolságú, Shmel-M és Shmel-2" radarrendszerrel felszerelt A-50U változatú légtérellenőrző repülőgépet tart hadrendben.


Orosz szemek az égen: a Berijev A-50E