Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Repülőgép-temetőbe kerülnek az F-15-ösök?

Szöveg: JETfly |  2010. június 25. 10:19

A gyártó szerint, a gép statisztikája 104-0, vagyis a típus 104 légi győzelemmel rendelkezik, melyeket amerikai, izraeli és szaúdi pilóták értek el, és mindezek mellett harcban soha sem lőttek le egy F-15-öst sem. Összesen 112 darab Eagle-t küldenének az arizonai repülőgép-temetőbe. A megmaradó, több mint 500 gépet felújítják, de ezt a 112-t nem pótolják semmivel.

Ezek után, az amerikai légierő az F-15-ös típusra történő kiképzést egy helyen fogja folytatni, mégpedig az oregoni Kingsley Field-en. A Tyndall légibázison található 325. Fighter Wing májusban fejezte be az utolsó öt Eagle pilóta kiképzését, és most 48 gépétől vesz búcsút, melyek szeptember 30-ig mind a repülőgép roncstelepere, közismertebb nevén a „Boneyardba" kerülnek. Bár az Oregoni Légi Nemzeti Gárdához tartozó 173. Fighter Wing kétségtelenül remek munkát fog végezni a kiképzés terén, mégis egy szomorú esemény ez a Tyndall légibázis életében, mivel a 325. Fighter Wingnél 3900 pilóta tanult az utóbbi 22 évben.
Egyszer adott okot arra a típus, hogy letolják a fűre: 2007. november 2-án kiképzési feladat közben Missouri állam fölött szétesett a Légi Nemzeti Gárda gépe, és a pilóta, Stephen Stilwell őrnagy olyan sérüléseket szenvedett, hogy nem tudta folytatni a repülést sem a Nemzeti Gárdánál, sem a civil életben a Southwest Airlines-nál, ezért beperelte a Boeing-et.
Stilwell őrnagy katapultálása egyből egy hullámot indított el a típus üzemeltetői között, és mindenki az öregedő gépek szerkezeti hibáit kezdte el keresni, de ez a félelem utólag megalapozatlannak tűnik.

Ma a típus ott tart, hogy felújításokkal a típus élettartama 8000-ről 16000 órára növelhető. Annak ellenére, hogy sok Eagle már legalább 25 éves, még csak 4-5000 órákat repültek, ez pedig nem egy égbekiáltó szám a típus esetében.
Mivel a légierő igen csekély számú Raptort vásárolt (187 darab), továbbra is a 15-ösök alkotják majd a légierő vadászainak gerincét, valószínűleg ez az F-35 szolgálatba állítása után is így marad, mivel az F-35-t egy többfeladatú gépnek tervezik.
Vannak törvényhozók, akik ellenzik a döntést, és próbálják megállítani az F-15-ösök kivonását. Érvelésük szerint a döntés jelenleg egyértelműen korai még és nem ésszerű, mivel ezzel jelentőse csökkennek az USA védelmi képességei.