Repülőünnep – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2021. augusztus 10. 11:43A hazai repülőnapok története 31 éves múltra tekint vissza, érdemes végigvenni, hogy miként vált ez a kezdetben szűk körnek szervezett esemény egy sokak által várt látványossággá.
Az 1990-es esztendő számos változást eredményezett Magyarországon és a térségben egyaránt. A berlini fal ledöntését követő hónapokban megkezdődött a közeledésünk az addigi „ellenség”, a NATO felé, ezzel párhuzamosan pedig a távolodásunk a szovjet irányítás alatt álló Varsói Szerződéstől. A hivatalos tárgyalások mellett történtek apróbb, gesztusértékű lépések is a nyitást illetően, így szervezhettek május elején például a kecskeméti légibázison egy látogatói napot, ahol a családtagok megismerhették hozzátartozójuk munkahelyét és azokat a repülőgépeket, amiről korábban senki nem beszélhetett, sem családi, sem baráti körben.
A rendezvényre katonadiplomaták is ellátogattak. Egyikük, Ruth Anderson ezredes, az Egyesült Államok Budapesten akkreditált védelmi és légügyi attaséja pedig megjegyezte, hogy legközelebb akár amerikai vadászgépek is felsorakozhatnak a kecskeméti betonon. Sági János alezredes, a repülőtér parancsnoka látta meg a lehetőséget ebben a kijelentésben és munkatársaival komoly szervezőmunkába kezdett. Az amerikaiakkal történt kapcsolatfelvétel után megkereste a szovjet Déli Hadseregcsoport parancsnokságát is, amely szintén nyitott volt az együttműködésre, így az 1990. augusztus 18-i eseményen egymás mellett állhatott a németországi Spangdahlem légibázisáról érkezett két F–16-os, illetve a Kiskunlacházáról átrepült két MiG–29-es. A sok ezer vendég tehát nemcsak a magyar légierő eszközparkját vehette szemügyre – a statikus soron és a levegőben egyaránt –, hanem a hidegháborús korszak két ikonikus vadászgépét is.
További részletek a Magyar Honvéd magazin augusztus 13-án megjelenő számában!