Sikeresen zárult a Repülőnap
Szöveg: Demeter Ferenc | 2010. augusztus 8. 22:06A Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató második napjának sűrű programjából is érezhető volt, hogy ez volt az eddigi rendezvények legnagyobbika. A rendezvényre látogatók egész nap bőven válogathattak a színvonalas légi és földi programok között.
A vasárnap délután egyik legérdekesebb eseményére három óra előtt néhány perccel került sor, amikor a nézők megpillanthatták a bemutató legnagyobb „darabját", a C-17 szállító repülőgépet. A repülőgép Pápáról, a bázisrepülőtérről szállt fel és érkezett meg a kecskeméti bemutatóra, majd a bemutatót követően azonnal elbúcsúzott és visszament a bázisra. Ezt az amerikai repülőgépet Magyarországon magyar felségjellel légi bemutatón először láthatták a repülés iránt érdeklődők. A gépet négytagú személyzet vezette amerikai parancsnokkal, és először történt meg, hogy a kiszolgálók között magyar tiszt is helyet kapott Lukács Viktor főhadnagy személyében. Õ az, aki elsőként tudta teljesíteni az elvárásokat és került be a repülőgép személyzetébe. A nagy gép először a levegőben mutatta meg magát a közönségnek, majd következett a bravúr, amikor a nagy tömeg ellenére egy rövid távolságon szállt le a betonra. Ez után kis „tolatás" következett, majd egy dinamikus, szintén rövid távolságú felszállással kápráztatta el a jelenlévőket. Mint azt a műsor kommentátorától a nézők megtudhatták, fontos elvárás volt a gép tervezőitől, mérnökeitől, hogy a C-17-es erre is képes legyen, ugyanis a típusnak sok olyan szállítási feladatot kell megoldania, ahol nincs korszerűen kiépített repülőtér kifutókkal. Vagyis ez a képesség adott esetben létfontosságú lehet, mert a szállítmányt kirakva esetlegesen önállóan és gyorsan kell elhagynia a veszélyeztetett területet.
A délután folyamán több olyan bemutatóra is sor került, melyek során különböző nemzetek pilótái mérhették össze tudásukat. Érdekesen alakult a magyar és a svéd Gripenek műrepülése, amit a látottakat kommentáló szakember majdnem egyenlően kiválóra minősített, de a magyar pilótát mégis jobbnak értékelte egy hajszálnyival. A nézők körében a polgári repülők közül Veres Zoltán aratott nagy elismerést új repülőgépével, amint a fizika sok törvényét átlépve hajtott végre bravúros műrepülő gyakorlatokat. Ez az új gép többek között annyiban is különösen korszerű, hogy a 14 G-s túrterhelésnél is még teljesen megbízhatóan működik.
A sok programtól és látnivalótól a délután második részére a vendégek közül már láthatóan sokat elfáradtak: a nézők többsége kényelmesen, inkább már csak fekve nézte a légi bemutatókat. Egyre több munkájuk akadt az elveszett gyerekek sátránál dolgozóknak, mert szinte tíz percenként hozták össze a gyerekeket a szülőkkel. Négy óra után egyre többen vették az irányt a kijáratok felé annak ellenére, hogy még mindig voltak a levegőben látni valók. A két napban végig érezhető volt az, hogy a most megtartásra került Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatót nagy érdeklődés kísérte, és a rendezvény megfelelt az ide kilátogató hazai és nem kisszámú külföldi vendég elvárásainak.
Fotók: Dévényi Veronika