Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szolgálatba állnak az indiai haditengerészet MiG-29K repülőgépei

Szöveg: JETfly |  2010. február 5. 10:46

Az indiai haditengerészet február 19-én Goában hivatalosan is rendszerbe állítja az Admiral Gorshkov repülőgép-hordozó fedélzetére szánt, orosz gyártású MiG-29K vadászrepülőgépeit. A 16 db repülőgépből 12 db az együléses MiG-29K harci és 4 db a kétüléses MiG-29KUB oktató vadászrepülőgép. A század a „Black Panthers”, azaz a „Fekete Párducok” nevet kapta.

A még 2004-ben megkötött megállapodás szerint, amely 16 db repülőgép és az Admiral Gorshkov repülőgép-hordozó megvásárlását tartalmazza, az első négy MiG-29K repülőgépet, szétszerelt állapotban még tavaly decemberben átadták az indiai haditengerészetnek az INS Hansa tengerészeti bázison Goában. A szerződésben a 45 000 tonna vízkiszorítású, Kijev-osztályú Gorshkov ára 974 millió dollárt, a 16 db MiG-29K repülőgép ára pedig 526 millió dollárt tesz ki. Jelenleg a repülőgépek összeszerelése van folyamatban az INS Hansa bázison, amely természetesen remek tréning mindazon szerelők és pilóták számára, akik hamarosan üzemeltetni és repülni fogják ezt a típust.

Az ünnepélyes átadás után a repülőgépek ideiglenesen a tengerparti INS Hansa bázison fognak szolgálatot teljesíteni mindaddig, míg az Admiral Gorshkov-t, amelyen jelenleg felújítási és modernizálási munkálatok folynak Oroszországban, át nem adják a haditengerészetnek. Erre előreláthatólag 2012-ben kerül sor, és a hajó az INS Vikramaditya nevet kapja. India tervei között szerepel egy másik szerződés aláírása is Oroszországgal további 29 db MiG-29K megvásárlásáról 1,2 milliárd dollár értékben, annak érdekében, hogy tovább erősítse haditengerészeti erejét.

1595896535
 

Tervek szerint a MiG-29K repülőgépek 2012-től az Admiral Gorshkov repülőgép-hordozóról fognak üzemelni. Az indiai pilóták már megkezdték a gyakorlást a STOBAR (Short Take Off But Arrested Landing) műveletek teljes elsajátítására, mivel India rendelkezik a világon a harmadik ilyen szimulátorral az INS Hanza bázison. Azonban nemcsak virtuálisan gyakorolhatnak pilótáik, hanem éles körülmények között is, ugyanis egy amerikai és egy francia repülőgép-hordozó fedélzetéről sajátíthatják el a fel-és leszállás bonyolult manővereit.

A repülőgépek természetesen megerősített futóművekkel, fékezőhoroggal, felhajtható szárnyakkal, továbbá nagyfokú korrózióállósággal rendelkeznek, valamint felszerelték őket teljesen digitalizált pilótafülkével, idegen tárgyak (lásd madár vagy egyéb tárgy) beszívása elleni védelemmel, továbbá többcélú és megnövelt hatótávolságú radarral is. A MIG-29K repülőgépek biztosítani fogják a repülőgép-hordozójuk légi oltalmazását, ezen kívül szert tesznek nagyfokú légi fölényre mind szárazföldi, mind légi célokra egyaránt, a nagypontosságú irányított rakétáikkal minden időjárási körülmények között, nappal és éjszaka is.

India Sea Harriereket, helyből felszálló repülőgépeket üzemeltet a jelenleg egyetlen Centaur-osztályú repülőgép-hordozójáról, amely a brit királyi haditengerészetnél, mint HMS Hermes és az indiai haditengerészetnél, mint INS Viraat néven szolgált, és nemrég ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját. A harminc-egynéhány Sea Harrier-t India a britektől vásárolta meg, együtt a Viraattal az 1980-as évek végén, azonban mára már csak egy részük van szolgálatban, a többit kivonták.

1595896535