Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tolódik a bolgár F-16V-k átadása

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2022. február 19. 19:35

A legfrissebb hírek szerint 2023-ban mégsem veheti át megrendelt, új F-16V flottájának első gépeit a bolgár légierő.

bulgarianfulcrum

Nyolc új F-16V Block 70/72 szállítását halasztották el meghatározatlan időre – értesült a bulgarianmilitary.com a bolgár védelmi minisztérium és a Lockheed Martin forrására hivatkozva. Az ok: a koronavírus-járvány miatt a Lockheed Martin gyártási folyamatában állítólag váratlan hiba történt. Ennek alapján biztosra vehető, hogy a gyártónak nem lesz ideje a 2023-2024-es tervezett időszakban mind a nyolc F-16-ost legyártani és Bulgáriába szállítani.

A bolgár védelmi minisztérium és a Lockheed Martin 2020 áprilisában kötötte meg a nyolc új F-16V (hat együléses, két kétüléses) szállítására vonatkozó szerződést 1,26 milliárd dollár értékben. A szerződés további nyolc F-16V szállítását irányozta elő Bulgária számára, de csak az első tétel időben történő leszállítása esetén.

Bulgáriában évek óta elhúzódó folyamat volt az új vadászgépek beszerzése, melyekkel a még hadrendben álló, régi szovjet MiG-29-eseket váltják majd le: a Fulcrumokból folyamatosan hiányoznak az alkatrészek, az oroszok pedig halogatják a javításokat.

„Szinte minden hónapban orosz vadászgépek sértik meg Bulgária légterét. Oroszország nagyon jól ismeri a régi orosz repülőgépeink minőségét. Ez a logika ennek az akciónak a hátterében – NATO- és EU-tagként meg kell őriznünk határainkat, ráadásul az EU külső légiereje is vagyunk. Ha idegen, azonosítatlan és illetéktelen repülőgép lép be a légterünkbe (leggyakrabban – a Fekete-tenger feletti bolgár légtérbe), kötelesek vagyunk felemelni elavult orosz gépeinket. Minél gyakrabban vannak a levegőben, annál gyorsabban telnek el a repülési órák, és annál gyorsabban jön el a javítási idő. Ki javíthatja meg őket? Oroszország. Ezért minél gyorsabban amortizálódnak MiG-jeink és minél gyakrabban javítják őket, annál gyakrabban fizetünk az orosz gyártóknak a javításért” – sorolta a sajtónak egy bolgár szakértő.

Ez azért fontos, mert a MiG-29-eseket évek óta szervizelték ugyan Oroszországban, ám sem a gépek minőségének, de az alkatrészszállítás folytonosságának és minőségének sem megfelelő áron – a megrendelt berendezések gyakran későn érkeztek meg, és a dokumentációjuk is hiányos volt. Ezért úgy döntöttek, hogy inkább Fehéroroszországban „szervizeltetik” a MiG-eket.

Bulgáriában ma elméletileg 14 MiG-29-es vadászgép áll szolgálatban. Reálisan maximum ennek a fele lehet bevethető állapotban, harckészültségi szolgálatra pedig jó, ha tudják biztosítani a minimálisan megkövetelt két darabot.

Forrás: jetfly.hu
Címkékhaditechnika