Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Új utak a bázisrepülőtéren

Szöveg: Balatoni Kitti | Fotó: Kismartoni Mátyás |  2020. november 11. 8:35

Átadták az út- és térburkolatfejlesztési projekt eddig megvalósult elemeit az MH Pápa Bázisrepülőtéren. Ennek során felújították a főbejárat és a légiforgalmi irányító torony, a Stratégiai Légiszállítási Képesség hangárkomplexuma, valamint a személyforgalmi utasterminál között lévő aszfalt és betonutakat, illetve egy új útszakaszt is építettek.

20201110_MH_Pápa_Bázisrepülőtér (8)

Az MH Pápa Bázisrepülőtér főbb útszakaszait a Honvédelmi Minisztérium, valamint a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség 2018 júliusában aláírt együttműködési megállapodása alapján elindult nagyszabású projekt részeként korszerűsítették. Összesen 21 400 négyzetméter régi betonút kapott speciális, nagy teherbírású burkolatot, 1600 négyzetméter új aszfaltút és egy modern, gumiburkolatos vasúti átkelő épült meg, illetve egy szakaszon a régi aszfaltutat is kiszélesítették. A felújítás a napokban fejeződött be.

A szimbolikus kulcsátadó ünnepségen – november 10-én, kedden – Gregory Clark, a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NSPA) NATO Légiszállítást Kezelő Program igazgatója köszöntötte a megjelenteket, majd röviden ismertette a beruházás főbb elemeit.

20201110_MH_Pápa_Bázisrepülőtér (2)

„Az elmúlt két évben az NSPA kezdeményezett és végrehajtott egy nagyszabású útfelújítási projektet azzal a céllal, hogy javítsa a közlekedés biztonságát és minőségét a bázisrepülőtéren, valamint annak környékén. A program első fázisa idén júniusban ért véget, ez magában foglalt egy új kerékpáros beléptetőpontot az egyik kapunál. Az útfelújítási projekt második fázisában a bázis adminisztratív területe és a légiforgalmi szakasz közötti utak újultak meg. Ez a szakasz magában foglalt új kerékpársávokat, köztéri világítást, új útszakaszokat, egy új vasúti átkelőt, gyalogos átkelőhelyeket, számos közúti felfestést és felújított vízelvezető rendszert. Emellett aszfaltút épült a leszállópálya egyik gurulójának eddig füves területén is, ami nagyban megkönnyíti a nehéz légijárművek vontatását a jövőben” – mondta Gregory Clark, aki a honvedelem.hu kérdésére válaszolva azt is elárulta, miért volt még szükséges az útfelújtás. „A régi, elhasználódott utak már kezdtek veszélyessé válni, és a régi vízelvezető rendszer sem felelt már meg a modern követelményeknek. A felújítással azonban biztonságosabbá és minden jelenkori igényt kielégítővé váltak” – tette hozzá.

Azért, hogy az utak bírják a különleges terhelést – hiszen nehéz katonai járművek számára is készültek –, a tervezés és kivitelezés különleges megoldásokat igényelt. Például a korábbi vadászrepülőgép beton gurulóutak felújítását úgynevezett aszfalt-beton kompozitburkolattal oldották meg.

20201110_MH_Pápa_Bázisrepülőtér (3)

„Több, mint két kilométer hosszúságban alakították ki az új útburkolatot. Egyes szakaszokon az utak szélessége eléri a 18 métert. A felújított útszakasz mindkét oldalán ledes technológiájú közvilágítás és biciklisáv épült, melyek segítik a laktanyában dolgozók biztonságos közlekedését, illetve javítják a munkavégzés biztonságát” – mondta Kondor Zoltán alezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér törzsfőnöke, aki a bázisparancsnok nevében vette át az új útszakaszok átadását jelképező óriási kulcsot.