Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Vadászgép felújítása a hideg téli estéken

Szöveg: JETfly |  2008. január 4. 9:28

Az angol Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) kötelék soron következő repülőgépének teljes szervizelését mindig a téli repülési holtszezonban végzik el: megkezdődött az MK 356 jelzésű Spitfire vadászgép felújítása. A munka jelenleg már elég előrehaladott állapotban van, hiszen a törzsrész átfogó vizsgálata, valamint az esetleges hibák kijavítása lassan a végéhez közeledik. Ezután jöhet majd a szárnyak és a motor beépítése, végül a repülőgép festése, illetve berepülése.

A Spitfire Mk LF IXe típusú, MK 356 jelzésű repülőgépet eredetileg Castle Bromwichban gyártották, majd 1944 márciusában Digbyben, a kanadai 443. Hornet századnál állították szolgálatba. E század a kanadai 144. Wing alárendeltségébe tartozott, melyet a híres ászpilóta, J. E. „Johnny" Johnson wing commander irányított. Az MK 356 a II. világháború során számos dél-angliai légibázison megfordult. 1944. április 14-én Westhampnettből indult első harci bevetésére Franciaország fölé. A normandiai partraszállás idején felváltva repültek vele vadász- és vadászbombázó-küldetéseket. Pilótája a kanadai Albertából származó Gordon Ockenden Flying Officer volt, aki június 7-én társával együtt megtámadott egy négygépes Bf 109-es

köteléket. A kialakult légi harcban végül megosztott légi győzelmet aratott Hugh Russel Flight Lieutenant-tal együtt. A Spitfire ezután három alkalommal szenvedett javítható sérüléseket: kétszer leszállás közben, végül pedig június 14-én, amikor egy felszállás alatt elvesztette az egyik futókerekét. A pilóta azonban nem esett ekkor sem pánikba, sikeresen befejezte a bevetést, és csak azután hajtott végre kényszerleszállást a kissé hiányos géppel. Az MK 356-os jelzésű madár javítás után ismét visszatért az alkalmazó alakulathoz.

A háború befejezése után először a hawkinge-i, majd lockingi bázis bejáratánál volt kiállítva. Ezután az 1967–1968-ban forgatott, Battle of Britain című nagy sikerű filmben szerepelt a földi (statikus) felvételeken. Utolsó álláshelye a RAF St. Athan-i múzeumában volt. Repülőképessé tételét 1992 januárjában határozták el, végül csak 1997 novemberében – 53 év után – repülhetett újból. E Spitfire-t attól kezdve a BBMF állományában bemutatórepüléseken és egyéb rendezvényeken láthatta a nagyközönség. A csapott szárnyú LF Mk IXe típusú repülőgép mind ez idáig

a hadműveleti 2I-V jelzést viselte, amelyet egykor a kanadai 443. század állományában hordott. Ezzel kívántak emléket állítani a háborús szereplésnek. Ezenkívül a gép törzsén, valamint a szárnyak alsó részén jól láthatók voltak még a fekete-fehér D-napi, ún. inváziós csíkok is.
Az Aircraft Restoration Company (ARCo) és a BBMF parancsnoka még 2007. október 2-án állapodott meg az MK 356 mindenre kiterjedő felújításáról, mivel 10 év elteltével szervizelése újból esedékessé vált.

A fő javítási folyamatot az ARCo duxfordi telephelyén végzik majd el. E munkálatokat Colin Robertson, a BBMF műszaki főnöke irányítja.
A tevékenység az előzetes tervek szerint halad. Először eltávolították a repülőgép felületeiről a festéket, majd minden fontos szerkezeti elemet leszereltek róla. Ebben a fázisban – a lecsupaszított törzsön – minden alkatrészt gondosan átvizsgálnak, s ha kell, javítanak, illetve a szükséges alkotóelemeket kicserélik. A szárnyakat külön és egyenként is ugyanúgy alaposan ellenőrzik. A munka intenzív, és a program már elég előrehaladott állapotban van ahhoz, hogy a 2008. esztendőben Anglia egén újra láthassák az oldtimer repülés elkötelezett hívei. A befejezés után az ARCo természetesen részletes jelentést fog készíteni az egész javítási folyamat minden fázisáról.