Veszprémi egyetemisták harca a kreditpontokért
Szöveg: Demeter Ferenc | 2008. május 21. 22:42Veszprémben a Pannon Egyetemen második alkalommal kolokválnak az egyetemisták a Honvédelmi Ismeretek tantárgyból. A tantárgy bevezetését követő első félévben összesen 167–en vizsgáztak, ebben a félévben 526 vették fel a tantárgyat, köztük 111 lány.
Program fő felelősével és mentorával a Dr. Vörös Miklós mk. alezredessel és Czank László nyá. alezredessel a Veszprémi Pannon Egyetem parkolójában találkozom. Amíg várakozom látom, hogy ez nem egy megszokott, szürke egyetemi nap.A fiúk közt feltűnően sok az öltönyösök száma, de lányok is igényes ruhában, egy kicsit szorongó tekintettel mennek az épületek felé. A látottak és a levegőben lévő feszültségből egyértelmű, hogy itt vagyunk az egyetemi vizsgaidőszak közepén.
Elindulunk a vizsga helyszínére, ami a főépülettől egy kicsit távolabb van. Közben gyorsan átbeszéljük Czank László nyá. alezredessel a program vezetőjével a legfontosabb tudnivalókat.
Az előző félévhez képest jelentős mértékben emelkedett a Honvédelmi Ismeretek tantárgyat felvevők száma. Úgy tűnik, hogy a családon belül, illetve az egyetemi Diák Centrumban – népszerű nevén csak DC – terjednek a hírek és a hallgatók átadják egymásnak a kredit pontokért vívott harcban szerzett tapasztalataikat.
A 2007/2008 –as tanulmányi év első félévében 279 fő, addig a második félévben 526-an vették fel a tantárgyat, ezért itt érezhető egy erőteljes emelkedés a regisztrált hallgatók számában. A második félévben a 526 főből 407-en jelentkeztek be a vizsgára és a mai napig 398 dolgozat érkezett be, teljesítve a vizsga első feltételét.
A vizsga ugyanis két részből áll. Első egy dolgozat megírása meghatározott terjedelemben a központilag megadott témákból. Itt 45 pont szerezhető. A másik fele az írásbeli vizsga megírása, ami az egész tantervet átfogó feladatsorból áll és ennek a helyes kitöltésével 55 pont szerezhető.
Ma ezt a vizsgát fogják teljesíteni a hallgatók, de ma is csak egy része lesz jelen a vizsgán azoknak, akik felvették ezt a tantárgyat. Négy időpont lett megadva a vizsgára és mint mindenhol, itt is nagy a taktikázás. Hátha tudnak az első vizsgázóktól valami érdemi információkat szerezni a feladatsorról, ami megkönnyítheti a felkészülésüket.
A vizsga helyszínére érve a hallgatók az előadóteremben fegyelmezetten várják a vizsgáztatókat. Első pillanatban feltűnik, hogy ezen a megmérettetésen nagyon sok a lány. Czank László megerősíti, hogy már az első félévben is meglepően jól szerepeltek a lányok és most is ők kerülnek első sorban bevetésre. A második dolog, ami szembetűnő, hogy itt is működnek a régi diák reflexek. Az első sorok üresek és az előadó terem felső részében kis csoportokban próbálnak elhelyezkedni, feltételezhetően a kollektív bölcsesség ideológiáját szeretnének itt a gyakorlatban érvényesíteni. A helyzet viszont nem túl kedvező a vizsgázók számára. A tanár úr már a felvezetésében közli, hogy 3 feladatsor van, így az egymás mellett ülők nem igazán tudják összeadni az egyénileg szerzett ismereteiket.
A vizsgadolgozat előtt Dr. Vörös Miklós alez. egy szabadon választott teszt kitöltésére kéri a hallgatókat. A teszt a hallgatók szokásaira, a Honvédelmi Ismeretek tantárgyhoz fűződő viszonyukra kér információkat rövid kérdések formájában. Mindenki vállalja a teszt kitöltését és gyorsan végeznek is vele.
Következik a vizsgalapok kiosztása. Itt már érezhető az izgalom a résztvevők reakcióiból.
10 óra 15 perc, mindenki megkapta a vizsgalapot és a táblára felírásra kerül a 10 óra 45 perc, ami a végső határideje a vizsgalapok leadásának.
Czank László mint rutinos pedagógus egy kicsit igyekszik ol
„Az első tizenhárom percben csend van, és ezt követően indul a nyüzsgés, aminek alapvetően az a lényege, ki tud még begyűjteni valamit másoktól."
Elmondja, hogy biztos mindenki megkapta az előzetes értékeléseit, ebben kiadta a legszőkébb kérdés díját, de pontozta a legbonyolultabb e-mail cím tulajdonosát is.
Kérte a vizsgázókat, hogy ne hagyjanak megválaszolatlan kérdést. Írják le azt, ami az eszükbe jut, mert így elképzelhető, hogy részpontokat szereznek, ami befolyásolhatja a végső pont érték kialakulását. A másik tudnivaló, hogy mobilon ne akarjanak segítséget kérni, mert a portált 10.00-val bezárták és most ebben az időben nem tud senki, semmi információt onnan megszerezni.
A vizsga ezzel elkezdődik, mi a hallgatók nagy megelégedésére halkan folytatjuk a beszélgetésünket. Ez azért jó számukra, mert egy kicsit lekötöm a tanár úr figyelmét.
Megtudom, hogy a Honvédelmi Alapismeretek tantárgy a veszprémi egyetemen egy multimédiás oktatócsomag formájában áll a hallgatók rendelkezésére. A hallgatók a tananyagot az Internet segítségével, az Oracle/Learning tanulástámogató rendszeren keresztül, a személyes kód felhasználásával érhetik el. A személyes kódhoz regisztráltatnia kell magát a hallgatónak. Ebből tudjuk, hogy mennyien vették fel a tantárgyat. A taktikázás itt is érezhető, mert a jelen esetben is a félév elején regisztrált 526 főből csak 407 fő jelentkezett be vizsgára. Várhatóan a többiek a következő félévben fognak a vizsgáinkon megjelenni.
“Az Oracle rendszer lehetővé teszi a tanulással kapcsolatos különböző dokumentumok (tanulási útmutató, gyakorló vizsgalap, vizsga felkészülési témajegyzék) elérését, az üzenő fal pedig lehetőséget ad a felkészüléssel kapcsolatos közérdekű információk közzétételére. A rendszer mind a két félév során végig megbízhatóan működött, és a felsorolt okmányok segítségével lehetővé tette a hallgatók számára a teljesen önálló és hatékony tanulást.
Nem kis anyag ez! A tananyag 12 fő részből áll, a katonai védelem alapjaitól a katasztrófa védelmi feladatokig. Az oktatásra került anyagokból választjuk ki a vizsgasor kérdéseit. A vizsgára történő irányított felkészülést segíti az a 93 kérdés, ami szintén bármikor elérhető a hallgatók számára.
A hallgatókkal a kapcsolattartás rendszeres. Hétfőnként azonos tartalmú levelet kapnak, amelyek feladatokat, instrukciókat tartalmaznak. A hallgatói reagálásokra már név szerint küldöm az Emailt és ezzel segítem a feltett kérdések megértetését. Fontos számomra, hogy a hallgatók érezzék azt, hogy figyelek rájuk. Ez nem kis feladat, mert van hét, amikor több mint 800 Emailt kell elküldenem. Ugyanúgy fontosnak tartom azt is, hogy a beérkezett dolgozatokra is gyors reagálás történjen és az elért eredményről a hallgatók megfelelően alátámasztott értékelést kapjanak. A dolgozatok értékelésekor tapasztaltam, hogy nagyon sok használható ötletet is felvetnek ezekben. A békefenntartásban résztvevő katonák felszerelésének a kiegészítésének a javaslatával itt találkoztam először. Például a már létező műszerek alkalmazása a katonák egyéni védelmében, személyi GPS, pulzus és vérnyomásmérő. De találkoztam olyan dolgozattal, amelyik eddig még nem publikált korabeli dokumentumok alapján készült. Az egyik hallgató így dolgozta fel a Horthy Miklós alatt szolgáló tengerészek feladat teljesítését és ezt a nagyapja élettörténetének feldolgozásával tudta megcsinálni."
Közben úgy tűnik igaza lett a tanár úrnak, mert az órámra nézve tényleg letelt a tizenhárom perc és az első percek némasága után látható nyüzsgés van az előadó teremben.
„ Na én most megyek, mert van egy- két csoportocska, amelyik elkezd éledezni."
Közben amíg a tanár úr rendezi a helyzetet, van időm tanulmányozni az előző félév végén Czank László által elkészített összegzést. Számomra főleg az a rész érdekes, ahol a hallgatók mondják el a véleményüket a honvédelmi ismeretek oktatásáról.
Csak néhány ezek közül:
Mi motiválta a tantárgy felvételekor?
„Elsősorban a haditechnológia iránti érdeklődésem motivált, ill. ezeknek a technológiáknak az alkalmazása. Nem utolsósorban pedig az e-learning kipróbálása. Úgy gondolom az egy félévre jutó tárgyaim száma miatt több esetben is ilyet kellene alkalmazni."
„Örömmel vettem részt az oktatáson, a teljesen új kezdeményezést (e-learning) pedig különösen értékelem azért, mert érdekel a honvédség, a katonaság, katonacsaládban nőttem fel, azonban én nem ezt a pályát választottam. Úgy gondolom, hogy az általános műveltséghez hozzátartozik a Magyar Honvédség általános ismerete is, és szerettem volna egy kicsit közelebbről megismerkedni vele azon felül, amit otthon hallhatok."
Rendelkezett-e ismeretekkel a Magyar Honvédségről, a katonai felsőoktatásról a tantárgy felvételéig?
„Mindig érdeklődve hallgattam azokat a történeteket, melyeket édesapám a katonaságról mesélt. Kisgyermekként az volt az álmom, hogy katonaorvos legyek. Mikor ennek hangot is adtam, az orvosaim hamar felvilágosítottak, hogy ez számomra nem lehetséges, szembetegségem miatt. Ekkor teljesen hátat fordítottam a témának. Egy gimnáziumi évfolyamtársam jelenleg a Zrínyi hallgatója, mindig irigykedve hallgatom, mikor legújabb élményeit meséli.„
A tantárgy teljesítése után változott-e a véleménye (vagy milyen véleménye formálódott) a katonákról, a hadseregről?
„Természetesen igen. A nők többsége olyan, hogy ezek a dolgok nem nagyon foglalkoztatják. (tisztelet a kivételnek) Ezzel eleinte én is így voltam. De aztán elolvastam az anyagot, és megtanultam, új ismereteket szereztem. Eddig a katonákat csak a kimenőjük alatt láttam, de azt nem tudtam, hogy ők valójában milyen szolgálatot teljesítenek. Kialakult bennem egy pozitív kép róluk, és a hadseregről."
Tanult-e hasznos dolgokat, tudja-e a tanultakat hasznosítani, volt-e egyáltalán “haszna" (a 3 krediten túl) a kurzusnak?
„Nagy haszna volt a kurzusnak. Elsajátítottam olyan ismereteket, amiket magamtól (önszorgalomból) biztosan nem tettem volna. Az egészségügyi részt tartottam a leghasznosabbnak, hiszen ez a mindennapi életben is hasznosítható. Számtalan közúti balesetről, szélviharról, és további katasztrófákról hallunk és olvasunk. Nem árt, ha tudjuk, hogy mikor mi a teendő, mi a megfelelő betegellátási mód."
Szükség van-e erre a tantárgyra, hatékony volt-e a tisztán távoktatás?
„Mivel mindenkinek új volt ez a tanulási forma, oktatóknak hallgatóknak egyaránt, fura is volt nekiállni (legalább is nekem) Az egyik hátránya az volt az e-learning-nek szerintem, hogy nem kell a hallgatóknak aktívan részt venniük a kurzuson. Gondolom erre lenne hivatott az Oracle rendszeren az időzítő ami számolta, hogy mennyi időt töltöttünk el egy-egy lapon.Persze az érme másik oldala, hogy ez nem középiskola és mindenkinek saját érdeke időközben is foglalkozni az anyaggal, tehát ezen a téren vegyesek a tapasztalataim."
A hallgatói véleményeket áttanulmányozva és látva a mai napon azt az igyekezetet, amit a vizsgázók tanúsítanak elmondható, hogy az eredmények ismerete nélkül is sikeres ez az oktatási félév. A siker elsősorban abból adódik, hogy sok-sok fiatal csak így szerezhet közvetlen ismereteket a Honvédelemről és a honvédelemben szolgálatot teljesítőkről.
Nagyon fontos, hogy ez az információ átadás a hadseregről, a honvédelemről tovább folytatódjon és ezért a tantárgy elterjesztésének a többi polgári egyetemen is prioritása kell legyen.