Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az első éjszaka

Szöveg: Trautmann Balázs |  2018. május 3. 7:28

Április 25-én éjszaka történelmet írtak a Kőrös-hegyen. Gépágyús éleslövészetet hajtottak végre egy „kis” extrával: mind a pilóta, mind az előretolt repülésirányító éjjellátó szemüveget viselt.

1599186394
A lövészet azon kéthetes szakfelkészítés igen látványos lezárása volt, amelyet az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Előretolt Repülésirányító Csoportja  (ERICS), valamint az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár (KRDD) előretolt repülésirányítói (Joint Terminal Attack Controller – JTAC) hajtottak végre Szolnokon, majd a Kőrös-hegyi lőtéren. A munkához persze kellettek repülőgépek is: a szlovén Pilatus PC-9M-ek mellett (amelyek fegyverhasználat nélkül segítették a magyar szakemberek képzését) az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripenjei és hajózói is közösen dolgoztak az ERICS és a KRDD katonáival, méghozzá a remek időjárásnak köszönhetően igen sokat. Mellettük az MH 5. Bocskai István Lövészdandár 3. és 62. lövészzászlóaljának öt szakaszparancsnoka, amerikai és cseh irányítók, illetve megfigyelőként a francia és a német haderő képviselői vettek részt a nemzetközi szakfelkészítésen.

A Kőrös-hegyen a közvetlen légitámogatás gyakorlása mellett a Gripen-hajózók általános levegő-föld lövészeti feladatait is végrehajtották. A napi átlag négy felszállásnak köszönhetően a szolnoki szakemberek a minősítés megőrzéséhez nélkülözhetetlen irányítói feladatokat fokozatosan, egymásra építve tudták elvégezni, megoldva eközben egyszerűbb és bonyolultabb helyzeteket is. Konvojművelet, ellenséges rajtaütés a „konténervárosból" – a minőségi munkához komplex, a valóságot megközelítő harcászati helyzetekre van szükség.

1599186395
Az április 25-i lövészeten a kijelölt földi célpontokat a pilóta a saját éjjellátó szemüvegével derítette fel, majd semmisítette meg a 27 milliméteres Mauser BK27-es fedélzeti gépágyú rövid sorozataival. Szabad szemmel ugyan nem volt látható, de a szemüveggel tökéletesen az a lézersugár, amellyel a légiirányítók – a hajózót segítve – „megfestették" a célpontot. Alapos felderítés, majd egy leborítás és némi brrrrrrr: piros nyomjelzős lövedékekkel csíkozott sorozat kötötte össze a földet és a Gripent egy röpke pillanatra.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin májusi számában!)

Fotó: Dévényi Veronika