Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Elhunyt vadászpilótákra emlékeztek

Szöveg: Galambos Sándor |  2013. január 29. 10:45

Három évtizeddel ezelőtt történt repülőgép-szerencsétlenség áldozatainak emléke előtt tisztelegtek január 28-án a kecskeméti köztemetőben: szolgálatteljesítés közben, harminc éve ezen a napon zuhant le Decsov Zoltán alezredes, az akkori 59. Honi Vadászrepülő Ezred parancsnoka és Bazsika Tamás százados, megbízott századparancsnok-helyettes.

Két kiváló vadászpilóta szenvedett repülőgép-szerencsétlenséget harminc évvel ezelőtt: Decsov Zoltán alezredes és Bazsika Tamás százados 0358-as oldalszámú MiG−21UM típusú gépe 1983. január 28-án 12 óra 16 perckor, egy kiképzési feladat végrehajtása során zuhant le a kecskeméti repülőtér közelében.
Az ezred abban az időben a repülőtér betonjának felújítása miatt három helyőrségben állomásozott: a törzs Kecskeméten volt, az 1. és a 2. század Szolnokon, a 3. század és a készültség pedig Mezőkövesden települt.

1595948442

Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis és a Magyar Veterán Repülők Szövetsége kecskeméti területi szervezete által a tragédia évfordulóján tartott megemlékezésen a volt barátok, bajtársak és egykori kollégák mellett részt vett Kilián Nándor dandártábornok, a repülőbázis parancsnoka, Decsov alezredes fia és fiának felesége, valamint Bazsika százados özvegye és lánya is.

A tragikus baleset körülményeit Varsányi Mihály nyugállományú alezredes, aranykoszorús I. osztályú hajózó elevenítette fel. Visszaemlékezésében többször is hangsúlyozta, hogy az ezred személyi állományát mennyire sokkolta a baleset híre, a két kiváló hajózó halála. Az elhunytak egykori pilótatársa a repülőgép-szerencsétlenség körülményeit kivizsgáló bizottság jelentésére hivatkozva emlékeztetett arra, hogy a balesetet szenvedett 0358-as oldalszámú MiG−21UM üzemeltetésének körülményeit, karbantartottságát, előkészítettségét és műszaki állapotát a bizottság rendben találta. A gépet a Magyar Néphadsereg 1971 óta üzemeltette, összesen 1200 órát repült, a legutolsó ipari javítása óta pedig csak 51 órát. A repülőgép-vezetők felkészültsége megfelelő volt, a repülési feladat végrehajtása az akkor érvényben lévő szabályok és előírások szerint történt. Az időjárási körülmények a repülés jellegének megfelelőek voltak, a földi repülésbiztosító eszközök kifogástalanul működtek.

1595948442

A katasztrófa bekövetkeztének okaira a repülőgép objektív kontrollberendezése, az úgynevezett SZARPP által rögzített adatok elemzése adott magyarázatot. Ezek szerint a kis magasságon, kis sebességgel végrehajtott repülés során a megengedett és a lehetséges túlterhelésnél lényegesen nagyobb alakult ki, ráadásul a törzsféklap kiengedett helyzetben volt. Így a repülőgép törvényszerűen elvesztette a kormányozhatóságát, a korrigáláshoz pedig nem állt rendelkezésre megfelelő magasság. Mindez olyan rövid idő alatt történt, hogy a két hajózónak esélye sem volt katapultálni.

„Azóta eltelt 30 év, szinte minden megváltozott. A maiak el sem tudják képzelni, hogy az ezrednek 1983-ban 45 harci és 9 kétkormányos repülőgépe volt. Ma lényegesen kevesebb, de összehasonlíthatatlanul korszerűbb gépekkel rendelkezik a légierő. A modern, számítógép által vezényelt elektromos kormányrendszer megakadályozza, hogy a repülőgép-vezető olyan veszélyes helyzetet hozzon létre, amibe a két volt bajtársam belehalt. A mi időnkben azonban a repülőgépek – különösen a MiG−21-esek – még nagyon „szigorúak" voltak: nem bocsátották meg a pilóta hibáját!" − zárta megemlékezését Varsányi alezredes.

Fotó: a szerző felvételei