Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kerítés védi a magyar-szerb határt

Szöveg: Szűcs László |  2015. szeptember 17. 16:48

A Magyar Honvédség szeptember 9-én kezdte meg a Határozott Fellépés 2015 elnevezésű gyakorlatát, amelynek célja, hogy a katonák felkészüljenek azon feladatokra, amelyek a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet kezelése érdekében elfogadott jogszabály-módosításokkal várhatnak rájuk. A magyar-szerb határ közelében azonban már a gyakorlat előtt voltak katonai egységek, hiszen vezetésükkel épült meg a 175 kilométer hosszú ideiglenes biztonsági határzár. 

Zsóri Ferenc őrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság műszaki tisztje, az ideiglenes biztonsági határzár tervezéséért és építésének koordinálásáért felelős szakembere a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: a munka a politikai egyeztetésekkel, a tervezéssel, valamint a rendelkezésre álló erők, eszközök felmérésével június második felében kezdődött.

1596000336

Július 13-18. között az úgynevezett referenciaszakaszt építették meg, amely a tervezéshez szükséges alapadatok és normaértékek meghatározására szolgált, illetve ekkor döntöttek a kerítés építése során alkalmazandó technológiáról is.

„Az építés végrehajtásáért felelős katonai erők és eszközök átcsoportosítása július 13-án kezdődött meg. A munka augusztus végéig tartott. Ekkora a teljes szerb-magyar határszakaszt műszaki zárrendszerrel, vagy pedig műszaki zárrendszerrel és ideiglenes műszaki határzárral lezártuk" – emelte ki Zsóri őrnagy, akitől megtudtuk azt is, hogy augusztus első felében napi 10-12 órás munkarendben dolgoztak, majd a nemzeti ünnepet követően áttértek a napi két műszakos építési rendre.

Az ideiglenes biztonsági határzár különböző szerkezeti elemekből áll. A terület földrajzi viszonyai határozták meg a kiépítettséget és annak módját. Az úgynevezett vízügyi területeken – azaz élővíz-csatornákon, holtágakon, illetve a Tiszán – alapvetően gyoda (azaz gyorstelepítésű drótakadály) gúlákat alkalmaztak, de voltak olyan szakaszok, ahol csak az úgynevezett műszaki rendszer épült ki. Utóbbiak közé tartozik például a Köröséri-főcsatorna teljes, 16 kilométeres szakasza.

„Az összes többi szakaszon a műszaki rendszerre épült rá az ideiglenes biztonsági határzár. A műszaki rendszert úgy kell elképzelni, hogy a négy sorban egymásra rakott gyodához kapcsoltuk hozzá az acéloszlopokra helyezett drótfonatokat, amelyeknek a tetejére még egy újabb gyoda-hengert tettünk. Ehhez csatlakozik még egy manőverút is, amit szintén ki kellett építeni" – mondta Zsóri Ferenc.

1596000336

Fotó: Galovtsik Gábor