Különvonat az Isonzó vidékén
Szöveg: Snoj Péter | 2017. július 18. 9:12Az Isonzó Expressz második napján – július 17-én, hétfőn – az 1917. október 24-ei caporettói áttörés helyszíneit keresték fel a különvonat utasai.
Galéria
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724b1f813343020274.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724b62de0526434508.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724ba95f1833744228.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724bef743811364427.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724c48672378810605.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724c94178482794997.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724ce8db9740788166.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724d4c72b736872325.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724da111b459602034.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724e08cd2494600184.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724e5c740112604452.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724eb015d887997660.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724f0c784696932232.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724f60088804100765.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51724fb79e5620991565.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725023bab340392410.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f5172506f687281436115.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517250c0e06961850662.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725112a25552765195.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725161b6c900300796.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517251aa31c809686503.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725204ecd297204742.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725255ef3799092915.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517252a82d9773752770.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725300340320582334.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f5172534be51456348347.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517253a1538063932332.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517253f4141671885820.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f51725454844954595617.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f5172549f419833873466.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517255008c4986396881.jpg)
![](https://honvedelem.hu/media/cache/topNews/images/media/5f517255445b5089025217.jpg)
![1596036098](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f219402b94b2024247190.jpg)
Miután az Isonzó Expressz teljesítette útját Budapesttől a Semmering-hágón – a világ első magashegyi vasútvonalán – keresztül a szlovéniai Nova Goricáig, a nosztalgiavonat utasai két csoportot alkotva megkezdték történelemidéző körutazásukat Szlovénia és Olaszország egykori hadszínterein.
A méregzöld színben pompázó Isonzó, avagy szlovén nevén Soča mentén az érdeklődők felfedezhették a város szélén található Solkan völgyhidat, amely a maga csaknem kétszázhúsz méteres hosszával a világ legnagyobb vasúti kőhídja. Az 1904 és 1905 között épített átkelőn 1906. július 19-én haladt át az első vonat, rajta az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösével, Ferenc Ferdinánddal.
Noha az első világháború a hidat is alaposan megtépázta – a monarchiás katonák 1916-ban felrobbantották, hogy az ellenség ne használhassa –, a háború lezárása után az olaszok előbb fémszerkezetet húztak fel, majd a régi romjain egy új kőhíd felépítésébe kezdtek a húszas évek második felében.
![1596036098](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f219402f2efd128731474.jpg)
Ezt követően az Isonzó Expressz – immáron busszal utazó – közönsége a Nova Goricától északra fekvő Kobarid (olasz nevén Caporetto, monarchiás nevén Karfreit) irányába vette az irányt. A város egyik leghíresebb nevezetessége az a hadtörténeti múzeum, amelynek kiállítási tárgyait szinte kivétel nélkül a környező hegyekben, völgyekben találták elő. Az ütött-kopott fegyvermaradványok, a hétköznapi – civil – használati eszközök és a személyes tárgyak kegyetlen őszinteséggel „mesélnek" mindarról a pokolról, amely a tizenkét isonzói csata során a közelben zajlott.
A múzeumlátogatást követően továbbra is északra vezetett a szlovéniai hadszíntereket járó csoportok útja, méghozzá a Bovectől mindössze pár kilométerre található Kluže erődhöz. A helyőrség eredetije még az 1600-as években épült, ám a napóleoni háborúk idején az ütközetek során szinte teljesen lerombolták. Ma is ismert formáját az 1800-as évek végén nyerte el, a monarchia uralma alatt. Az erőd tövében magasodó hegy lábánál még ma is felkereshetők azok a kavernák, amelyekben a katonák szolgáltak és éltek. Felettük rémisztő képet festenek azok a sziklába ütött keskeny „fémlétrák", amikről tudni lehet, hogy a katonák nap, mint nap azokat használva jutottak fel a hegy tetejére és vissza, teljes menetfelszerelésben egyensúlyozva.
![1596036099](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2194034a8a3196948141.jpg)
Hasonlóan vegyes érzéseket vált ki az odalátogatókban a Kolovrat-hegy, s a rajta található, szinte teljesen restaurált védelmi állás. Igaz, itt az olasz katonák harmadik védelmi vonala húzódott, mégis rettenetes elképzelni, hogy még a nyári hőségben is szó szerint hideg kavernák mélyén, illetve a legtöbbször fedetlen lövészárkok folyosóin emberek éltek és harcoltak emberek. De azért, hogy minderről mégis legyen némi fogalmuk az Isonzó Expressz utasainak, a Magyar Tartalékosok Szövetsége Hagyományőrző Tagozatának korhű egyenruhát viselő szakemberei mutatták be, milyen lehetett a hegyek között a katonaélet száz évvel ezelőtt. A hagyományőrzők egy korabeli ágyút is hoztak magukkal, erről Jásdi Balázs, a tagozat vezetője elmondta: az ilyen típusú haditechnikai eszközökkel akár nyolc kilométeres távolságot is el lehetett érni. Az álló-, állásháborúban hatalmas szerepük volt a különböző tüzérségi eszközöknek, hiszen sokszor csak ezekkel tudtak hathatós tűzharcot vívni a szembenálló felek.
![1596036099](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21940384b60868723750.jpg)
Az 1140 méter magasan fekvő olasz állásból letekintve a tájra jól belátható az 1917-es caporettói áttörés szinte minden helyszíne, amelyekről dr. Négyesi Lajos alezredes, hadszíntérkutató tartott előadást. A sorsfordító csata kapcsán azt is elárulta, hogy ezen ütközetben tüntette ki magát először az ifjú Erwin Rommel főhadnagy, aki később, a második világháború idején már tábornokként irányította a német csapatokat. Szintén hatalmas haditetteket hajtott itt végre az ekkor még csak 19 éves Bertalan Árpád is, akiből a második világégés idejére szintén neves tiszt, valamint a magyar katonai ejtőernyőzés atyja lett.
Fotó: a szerző felvételei