Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Látható logisztika

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2012. április 3. 7:04

Logisztika. Gyakran beszélnek róla, fontosságát sokan sokszor hangsúlyozzák, mégis általában szinte láthatatlan. Most három sötétzöld konténer útját végigjárva kísérletet teszünk arra, hogy láthatóvá tegyük a katonai logisztikát, azaz bepillantást nyerjünk annak mindennapjaiba. Konkrét történetünk a közlekedésianyag-raktárban kezdődik és a pápai bázisrepülőtér kifutóján ér majd véget.

1595933724
Noha a kézzelfogható – pontosabban targoncával mozgatható – áruval először valóban a kaposvári MH 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezred tranzitraktárában találkozunk, az események egyáltalán nem itt kezdődnek. Ám erről majd kicsit később − most lépjünk be gyorsan a raktárba, mielőtt lemaradnánk arról, hogy milyen módon is képeznek útra kész egységrakományt a szállítandó árukból, azaz elektronikai szakanyagokból, lőszerből, javítóanyagból, kenőanyagokból, motorolajból, szélvédőmosóból, illetve MRI (meal ready to eat, azaz azonnal fogyasztható) -csomagokból.

Persze ha felbontanánk a praktikus, egymásra rakható részekből összeállítható ládákban rejtőző készleteket, még úgynevezett élelmezés-feljavító normakészletet is találnánk bennük. Közeleg ugyanis a húsvét: ilyenkor pedig Afganisztánban is meg kell főzni az ünnepi babgulyást és fel kell szeletelni a jó hazai téliszalámit.

Merthogy – amint már utaltam rá – ez a szállítási feladat nem ebben a kis raktárban kezdődik, hanem hazánktól ötezer kilométerrel távolabb. Ott szakad el az egyenruha, és oda kell kijuttatni a műszaki gépekhez használt hatalmas gumikerekeket is. Katonásabban fogalmazva: ebben az esetben a külszolgálatban lévő MH Nemzeti Támogató Elem a szállítási partner, ők mérték fel az igényeket, ők adták le a rendelést az ellátó félnek, amely pedig − mint mindig − megkezdte a szokásos munkát.

A gépezet elindul, és nincs benne porszem

„Először is megnézzük, hogy a szükséges szállítmányt képező árut a Magyar Honvédség raktárkészleteiből tudjuk-e biztosítani. Ha igen, akkor a megfelelő engedélyek birtokában elmegyünk az anyagokért, elhozzuk őket ide Kaposvárra és a tranzitraktárunkban átmenetileg tároljuk" – mondja Kátai Róbert százados, az alakulat kommunikációs tisztje. 

„Amennyiben ez nem lehetséges

1595933724
– folytatja a százados − akkor a vonatkozó eljárásoknak megfelelően beszerezzük a szükséges anyagokat. Szakembereink a vámeljárást követően az MH Katonai Közlekedési Központtól megigénylik a szállítóteret, ahol megmondják, mikor, mivel és mit lehet szállítani."

Afganisztánba természetesen légi úton szállítanak: tehát a három konténernyi anyagot a szállítás napján az MH Pápa Bázisrepülőtérre kell eljuttatni, ahonnan majd egy Il–76-os szállító repülőgép fogja kivinni a műveleti területre. Ez azonban még legalább négyórányi útra van tőlünk, de térjünk vissza most ismét a raktárba.

Miután az anyagokat összekészletezték és az egységrakományokat a fóliázógép segítségével befóliázták, felcímkézik őket, és a raktár elé gördülő targonca máris sietve munkához lát: berakja a szállítmányt a hatalmas konténerekbe. Amint a kis gép elkészült, a konténereket lezárják, s az indulás napjának hajnaláig ott maradnak a raktár előtt.

Lassan leszáll az éj, és ez az idő nekünk bőven elég arra, hogy lejegyezzük Bárdos Antal mérnök ezredes, a „boconádisok" parancsnokának szavait, aki szerint az ezred napjai meglehetősen zajosak. Ezt a „zajt" viszont igazából nem kiemelt napok vagy rendezvények keltik, hanem egyszerűen az egyformán fontos munkanapok. (Szándékosan nem hétköznapokat írtam, mivel például három konténerünk is hétvégén indul útjára.)

„Amikor a logisztika rendben működik, az a természetes, az a megszokott. Kiemelkedő eseményről akkor beszélhetünk, ha porszem kerül a gépezetbe, és a logisztika nem tökéletesen, vagy egyáltalán nem teszi a do

1595933724
lgát. Esetünkben ilyenről persze szó sincs, mi működünk, végezzük a hétköznapi feladatainkat" – fogalmaz az ezredes, aki gyorsan aláhúzza: a missziók ellátása prioritást élvez, és ezt a feladatot az ezred megalakulása óta, tizenhét éve folyamatosan végzi. 

„Ezt azonban nem lehet rutinszerűen végrehajtani. Az ellátás rendszerét folyamatosan adaptálnunk kell az igénylő elvárásaihoz, a rendelkezésre álló lehetőségekhez, sőt még az időjárási körülményekhez is" – mondja Bárdos Antal.

Idén télen például Szerbiában a nagy hóhelyzet miatt szükségállapotot rendeltek el, ezért az előre tervezett közúti szállításokat az ezred nem tudta végrehajtani Koszovó irányába. Nagyon gyors és rugalmas változtatásra volt szükség ahhoz, hogy repülőgépen ki tudják szállítani az anyagokat, mert azokra bizony szükség volt.

Úton, de merre?

1595933724
Másnap kora reggel a konténerszállító tehergépjárművek a logisztikus katonák és automata rendszereik segítségével rögzítik a platón a konténereket, majd a hármas konvoj elindul a laktanyából Pápára − de nem mindegy, hogy milyen útvonalon. Kíváncsiságból betápláltam az útvonaltervezőbe a Kaposvár−Pápa útvonalat, mire a rendszer azt tanácsolta: jussunk el az M7-es autópályáig, majd a sztrádán haladva térjünk le a 71-es útra, onnan pedig Veszprémből a 83-ason menjünk Pápáig.

Csakhogy van ám ennél rövidebb út is: ki kell hagyni az autópályát a számításokból, és Keszthely felé kell megkerülni a Balatont. Ez az út húsz kilométerrel rövidebb, mintha Veszprém felé mennénk (összesen 158 kilométer), és így a szállítás is olcsóbb. Ez talán apróságnak tűnik ebben az egy esetben, ám ha azt vesszük, hogy az ezred gépjárművei tavaly összesen 600 ezer kilométert futottak (balesetmentesen, tegyük hozzá gyorsan), akkor már mindjárt árnyaltabb lesz a kép.

„A honvédelmi miniszter feladatszabásában elmondta: jelen pillanatban a takarékosság az egyik legfontosabb feladata a honvédségnek, így az ezrednek is. Ehhez minden tekintetben igazodnunk kell. Korábban például az utá

1595933725
nszállítások terén a szállítóeszközt rendeltük az anyaghoz. Tehát összekészleteztük az anyagokat, majd amikor indult repülőgép mondjuk Afganisztánba, akkor felrakták rá a szállítmányt. Ez a rend mára megfordult: most minden egyes utánszállítást megelőz egy konzultáció a logisztikai ezred szakállománya és a missziókban szolgáló logisztikusok között. Ilyenkor pontosítják a szállítások időpontját, illetve figyelembe veszik azok sajátosságait. Ha például élőerő repül, akkor azzal együtt értelemszerűen nem lehet robbanóanyagot szállítani. Folyamatos egyeztetésre van tehát szükség ahhoz, hogy mi, ellátó szervezetként, biztosítani tudjuk a működés feltételeit" – világítja meg a tényleg jelentéktelennek tűnő útvonal-kérdés más, nagyobb volumenű vonatkozásait Kátai Róbert százados.

Visszatérve az útvonalra: ezekkel a járművekkel, a közlekedési szabályokat pontosan betartva, kicsit több mint négy órát leszünk úton. Hosszúnak és monotonnak tűnik? Sebaj, nem fogunk unatkozni, mert addig is lehet beszélgetni, például Gobányi István törzszászlóssal, az ezred vezénylő-zászlósával, aki szerint a missziók ellátása az elmúlt időszakban profi szintre jutott el a Magyar Honvédségben. Szerinte a szállítás pedig talán tényleg monotonnak tűnhet, viszont az azt megelőző és követő folyamatok egyáltalán nem egyhangúak.

„A csomagolás, a felmálházás, a berakodás, majd a lerakodás nagy összpontosítást igényel a katonáktól. Sokszor több tonnát mozgatnak egyszerre, nagyon oda kell figyelni. Maga az, hogy a konvoj A pontból eljusson B pontba, csak annyira monoton a katonai gépjárművezetőknek, mint egy civil sofőrnek. Aki szereti, annak nem az. Fogalmazhatunk úgy: ez az életük, ezért lettek katonai gépjárművezetők, akik felkészültek arra is, hogy akár hadműveleti területen is szállítsanak. Ott viszont aztán egyáltalán nem beszélhetünk monotóniáról" – véli a törzszászlós, aki szerint még szállítmány és szállítmány között is van különbség.

„Minden szállítmány más és más, nem kezelhetünk semmit rutinszerűen. Teljesen másként kell csomagolni a veszélyes anyagot, mint mondjuk a ruházatot. Más a szállítási mód is: nem mindegy, hogy csak egy vagy két autó szállít, vagy esetleg konvoj. A közúti szállítás szabályait is be kell tartani. Például túlméretes, túlsúlyos szállítmány esetén útvonalengedély szükséges. Robbanóanyag, illetve veszélyes anyag szállításáná

1595933725
l pedig kíséretet kell biztosítani, ami szintén az ezred feladata" – mondja Gobányi István.

Sőt még sok minden más is. Bárdos Antal mérnök ezredes szerint a missziós ellátás maga voltaképpen már a felkészülési időszakban elindul, amikor a missziós állomány szakbeosztású tagjai megkezdik Kaposváron a felkészülést.

„Itt már oktatjuk az ellátás rendjét, megismertetjük velük az ellátás rendszerét, elsajátítják a legfontosabb szabályzókat. Szintén fontos, hogy az állomány tagjai, az ellátott és az ellátó már itt megismerik egymást. Minél hatékonyabb a felkészülés itt az ezrednél, annál gördülékenyebb a végrehajtás. Például az afganisztáni ellátás folyamatosságát és zökkenőmentességét kifejezetten előmozdítja, hogy az MH Nemzeti Támogató Elem állománya teljes egészében itt, nálunk hajtja végre nemcsak a szakfelkészítését, de az általános katonai felkészítését is. Így közvetlenül megismerik a missziók logisztikai feladatait, és tisztában lesznek az ellátó működési rendjével és rendszerével" – hangsúlyozza a parancsnok.

Pápa: homokszínű konténerek

1595933725
A Kaposvárról induló konvoj simán megérkezik Pápára, bár egy alacsony híd miatt némi kerülőt kellett tennie. A bázisrepülőtér kapujánál szolgálatot teljesítő katonák ellenőrzik az engedélyeket és az okmányokat, majd a teherszállító gépjárművek behajtanak a bázis területére, egyenesen a kifutó széléig. Itt a gépjárművezetők megnézik, hogy a gumiabroncsok közé nem szorultak-e kisebb kődarabok: ezeket ugyanis el kell távolítani, mert ha a repülőgép-hajtómű légbeszíváskor beszippantja ezeket, komoly károk keletkezhetnek. A vizsgálat után a járművek a kifutóra hajtanak, majd elkezdődik a lerakodás folyamata.

Ebben már az MH Katonai Közlekedési Központ munkatársai is segítenek − már csak azért is, mert az egységrakományokat homokszínű konténerekbe kell átrakni. Most az anyagokat úgy csoportosítják, hogy az Il−76-os darujának maximális, tíztonnás teherbírását figyelembe véve a lehető legjobban be lehessen málházni. Közben kitöltik a szükséges vámáru-nyilatkozatokat, és úgynevezett berakási tervet is készítenek. Ezt még a repülőgép célba érése előtt kiküldik a műveleti területre, hogy a kirakodásnál elősegítsék a Nemzeti Támogató Elem munkáját. Amint az egységrakományok készen állnak, a kaposvári ezred katonáinak feladata véget ért. Innentől már a hajózóállomány felelőssége, hogy az áru megérkezzen, és a külszolgálatot végző logisztikus szakemberek fogják szétosztani a beérkezett igények szerint a különféle árucikkeket.

Aztán előbb-utóbb megint elfogy az ablakmosó folyadék, meghibásodik az elektronikai szakanyag, elöregedik a motorolaj, és kezdődhet minden megint az elejéről…

1595933725

(Képgalériánkban időrendi sorrendben követhetik végig a szállítmány útját.)

Fotó: Kátai Róbert százados, kommunikációs tiszt és a szerző