Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Látványos, de biztonságos

Szöveg: Tőrös István |  2013. július 21. 12:26

Július 20-án, szombaton a magyar JAS-39-es Gripen is bemutatkozott Fairfordban, a Royal International Air Tattoo airshow fináléjában. A 70 ezer fős nézősereg leszálláskor tapssal köszönte meg Langó Viktor százados lendületes programját.

1595957426

A RIAT 2013 szervezőit derült égből villámcsapásként érhette a hír, amikor márciusban az amerikai légierő lemondta európai szerepléseit, sőt, méltán világhírű kötelékeinek bemutatóit is törölte. Az angolok hagyományos repülőszeretetében bízva ennek ellenére is látványos, harmincöt vadász- és szállítógépet, helikoptert és hat köteléket felvonultató programot sikerült összeállítaniuk.

Hadtörténelmi eseményekre emlékeztetve láthatta a közönség a harmincegy évvel ezelőtti falklandi háború egyetlen égi veteránját, az XH558-as, közadakozásból felújított Vulcan bombázót, amely Port Stanley repülőterének felszállópályáját bombázta. A dugattyús motorok szerelmeseit egy kereken hetven évvel ezelőtti akcióra emlékeztették: 1943 májusában a 617. század Lancasterei éjszakai bevetésen egy speciális ugró bombával három németországi víztározó gátját semmisítették meg. Az évforduló tiszteletére egy korabeli bombázó és mai „unokája", egy speciális „gátrobbantó" vezérsíkú festésű Tornado GR4 repült köteléket a második világháború 57 ezer hősi halált halt bombázó személyzete tiszteletére.

1595957426

A programban ezúttal a csúcskategóriában az olasz Frecce Tricolori és a Red Arrows kapott helyet. Utóbbi ugyancsak megdobogtatta az angol szíveket, hiszen a pirosra festett Hawkok egy British Airways A380-as Airbust fogtak közre „beköszönéskor". A dupla hajtóművesek „hang-versenyét" a francia Rafalét megelőzve a különböző nemzetiségű Eurofighterek nyerték, a lengyel MiG-29-es csak a megszokott hajtómű-füstcsíkokat tehette hozzá a látványossághoz.

Az égen zajló programok nézői természetesen időt szántak a betonon kiállított repülőgépekre, helikopterekre is, hiszen számos különlegesség várta az érdeklődőket fotó, vagy akár „tárlatvezetés" lehetőségével is. A magyar An-26-os személyzete élen járt az idegenvezetésben: nagy türelemmel mutatták be a folyamatosan érkező Air-Cadet csoportoknak a harminchét éves szállítógép korszerűsített berendezéseit, kinyitva az összes motorburkolatot, sőt, még a lokátorkúpot is.

1595957427

Langó Viktor százados a svéd szakújságírók kérdései után foglalta össze a honvedelem.hu részére a kirepülése és bemutatója kapcsán felmerült érdekességeket. „Az ilyen nagy távolságú manőver a diplomáciai engedélyek megszerzésével indul, ezt a pontos útiterv elkészítése követi. Én 11 ezer méterre kaptam engedélyt, de a holland légtér zsúfoltsága miatt 12 ezerre kellett emelkednem. Útközben nem unatkoztam, folyamatosan rádióznom kellett a légtérirányítókkal. Sikerült tartanom a tervezett időt, egy perc pontossággal landoltam Fairfordban. Az általam repült programnak egyszerre kell látványosnak és biztonságosnak lennie, így leültünk a 2010-es bemutató két pilótájával, és olyan manőversort állítottunk össze, amely egy viszonylag kis repülőgép képességeit is megmutatja. Ez sok forgást, háton repülést, kés-repülést jelent. Mivel a Gripent joystickkel irányítom, nálam nem kell olyan nagy kormánymozdulatokra gondolni, mint a műrepülő pilótáknál. Bár nekem is van a műszerfalon kis programvázlatom, ezek nem nyilak és karikák, mint náluk, hanem a manőverek nevei angolul. A szimulátoros gyakorlás sokat segít, de az igazi az, amikor érzem a heveder megfeszülését, a G-ruha szorítását. Fairfordban is szigorú szabályok szerint repülök, nem kerülhetek közelebb 230 méternél a közönséghez, és a manőverek alsó pontja sem kerülhet 150 méter alá."

1595957427

A kiállított több mint száz repülőgép és helikopter között sétálva két magyar vonatkozású érdekességre is bukkantam. A holland légierő F-16 Demo Team sátránál találkoztam Stefan „Stitch" Hutten századossal, aki Kecskeméten is bemutatja programját narancsszínű gépével. Megígérte: nagyon látványos show-t repül majd a magyar nézőknek. A „Top Gun feeling" után a szebbik nem képviselője, Tracey Curtis Taylor Boing Sterarmanja mellől üdvözli a magyarokat, hiszen az afrikai légiexpedícióra készülő hölgy gépét magyar szakemberek újították fel.

Langó Viktor vasárnap a program nyitórészében repült a belga F-16-ost követően. A 40-es oldalszámú Gripent Kádár Sándor őrnagy repüli „haza" , Langó százados az An-26-os fedélzetén érkezik vissza Kecskemétre.

Fotó: a szerző felvételei

CímkékGripen