Oroszlánnyi tapasztalat
Szöveg: Trautmann Balázs | 2012. április 6. 14:03Bár a Lion Effort 2012 gyakorlat repülőfeladatainak végrehajtása alig két napig tartott, a megszerzett tapasztalatok feldolgozása és összegzése még sokáig fog tartani. A minden szempontból sikeres svédországi „vendégszereplésről” Ugrik Csaba alezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis repülőműveleti főnöke és egyben a gyakorlat magyar vezetője adott gyors helyszíni összefoglalást.
Április 3-án és 4-én is két-két hullámban, reggeli és délutáni felszállással indultak el a Ronneby Légibázisról a magyar JAS–39EBS HU Gripenek feladataik végrehajtására. A négy gépre és pilótáikra egy nap így kétszer négy feladat várt; az összesen betervezett 16-ból 14-et sikerült teljesíteni.
A gépek mindkét nap azonos feladatokat hajtottak végre, többnemzeti kötelék tagjaként elsősorban a COMAO (Composite Air Operations, vegyes légi műveleti kötelék) és a közeli légi támogatási feladatokra koncentrálva.
Nemcsak a levegőben, hanem a földön is dolgoztak magyar katonák, méghozzá nem is akármilyen sikerrel. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányító tisztjei a magyarokén kívül a többi részt vevő nemzet vadászbombázó repülőgépeit is a kijelölt célokra irányították. Méghozzá az első, gyors becslések szerint az ilyen feladatok körülbelül felét teljesítve – mindössze két fővel.
A svéd féllel együttműködve mind a felszerelések használata, mind az eljárások végrehajtása során fontos tapasztalatcsere történt. Mindenki egy kicsit másképp csinálja, így a magyar és a svéd szakemberek egyaránt tudtak a másiknak újat és hasznosat mutatni.
A légtér egy része meg volt nyitva a polgári légi forgalom előtt, ezért a két magyar légiirányítóra is fontos szerep hárult, akik a gyakorlat ideje alatt felügyelték a légvédelmi irányítási feladatokat. Mégpedig sikeresen, hiszen a Lion Effort 2012 során a térben és időben is elkülönített légi forgalmat nem zavarta a magyar szemmel nézve óriási számú katonai repülőgép.
A magyar résztvevők számára kiemelt fontosságú volt a Link-16 repülőgép-fedélzeti adatátviteli rendszer használata. Ebben a Link-16-ossal szintén felszerelt svéd Gripenek mellett egy SB–89 Erieye radarfelderítő és légtérellenőrző repülőgép volt segítségükre. A Lion Effort 2012 gyakorlaton a levegő-levegő feladatok végrehajtása során dolgozott a Link-16, magyar szemmel értékelve kiváló eredménnyel.
S ne felejtsük el megemlíteni, hogy a magyar pilóták többnemzeti, nagy repülőgép-számú kötelékben hajthattak végre összetett feladatokat, melyekre csak az ilyen, többnemzeti gyakorlatokon van alkalom és lehetőség.
Fotó: SAAB és a szerző
További képekért kattintson galériánkra!