A Mi–26 után az Il–78MKI tanker is vereséget szenvedett Indiában
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2012. november 4. 16:11Vereséget szenvedett az orosz Il–78MKI tanker az India által hat légi utántöltő repülőgép beszerzésére kiírt tenderen. Rövid időn belül másodszor maradtak alul orosz gyártók konkurenseikkel szemben.
Az indiai védelmi minisztériumból származó információk szerint a „Roszoboronexport" még nem kapott hivatalos értesítést a pályázat eredményéről.
Az indiai katonai vezetés 2012. október elején hajtotta végre a Roszoboronexport és az Airbus ajánlatait tartalmazó „borítéknyitást". Az orosz tankergép ára alacsonyabb volt az A330MRTT áránál, ugyanakkor az üzemanyag fogyasztással, valamint a technikai kiszolgálással járó költségek tekintetében az Il-78MKI sokkal drágábbnak mutatkozott az európai utántöltő repülőgépnél. További részleteket a Roszoboronexport és az Airbus ajánlatával kapcsolatban nem közöltek.
Az Il-78MKI és az A330MRTT (Multi Role Tanker Transport) tesztjei 2012 elején zajlottak Indiában. A légi utántöltő repülőgépek beszerzésével kapcsolatos tendert 2010 szeptemberében írták ki. Kezdetben csak egy cég, a Roszoboronexport nyújtotta be pályázatát. Az Airbus 2011. január végén döntött úgy, hogy részt kíván venni a versengésben. Ez már a második tender volt tankerbeszerzés tekintetében azok után, hogy a 2009-est, amelyen a Boeing is részt vett, visszavonták.
A 2009-es tendert éppúgy az európai Airbus nyerte meg, mint a jelenlegit, azonban az indiai pénzügyminisztérium nem engedélyezte a szerződés aláírását mivel az A330MRTT repülőgépek árát indokolatlanul magasnak tartotta. Mindezek mellett India továbbra is 12 darab légi utántöltő repülőgép beszerzését tervezi.
Hat gép vásárlására az Airbus-szal aláírt szerződés szerint kerül sor, míg a további hat repülőgép típusával kapcsolatban az indiai katonai vezetés még nem döntött és az is lehetséges, hogy újabb tendert írnak ki.
Napjainkban az indiai légierő kötelékében hat, Il–78MKI típusú tankergép van rendszeresítve. Korábban az indiaiak több alkalommal panaszkodtak az Il–78MKI repülőgépekhez szükséges tartalék-alkatrészutánpótlás akadozására, valamint a repülőgépek eladás után történő kiszolgálására.
Ez sorrendben már a negyedik veresége volt Oroszországnak. A MiG–35 vereséget szenvedett az MMRCA, a Mi–28N a harci helikopterek, míg a Mi–26 a nehéz szállítóhelikopterek beszerzésére kiírt tenderen.