Automata utántöltés
Szöveg: Trautmann Balázs | 2020. április 26. 13:30Az Airbus közlése szerint 2021-ben befejeződhet a teljesen automatizált légiutántöltés (Automatic Air-to-Air Refuelling, A3R) tesztelése és engedélyeztetése.
Az A330 MRTT többfeladatú, sugárhajtóműves tanker-és szállítógépekre szánt A3R technológiát az Airbus Defense & Space A310-es kísérleti repülőgépével és a Portugál Légierő F-16M Falcon vadászgépeivel folytatták, melynek során 45 repült óra alatt 120 esetben kapcsolódott sikeresen a merev légiutántöltő cső, a boom a Falcon fogadónyílásához. Az Atlanti-óceán felett végzett tesztelések során a cég nyilatkozata szerint a légiutántöltés teljes folyamatát elvégezték – kivéve az üzemanyag áttöltését. Utóbbihoz egyelőre az A310-es mellett 2019-ben a tesztelésbe bevont A330 MRTT tankergépet használták fel: ez utóbbi valóban automatikusan kapott repülés közben üzemanyagot. Ezután kerülhetett sor a jóval kisebb méretű, így az A310-es mögött kialakuló légáramlatokra sokkal érzékenyebb F-16AM repüléseire és a „száraz" kapcsolódásokra.
Kép forrása: d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net