Az ötven esztendős királynő
Szöveg: Trautmann Balázs | 2019. február 19. 8:01Vannak különleges kapcsolatok egy ember életében. Nekem a Mi-8 és bátyja, a Mi-17-es ilyen – amolyan terepszínű karma köt össze a világ egyik legsikeresebb, közepes szállítóhelikoptereivel, egészen pontosan a Szolnokon dolgozó, ék felségjeles példányokkal.
Az együtt töltött feledhetetlen órákhoz azonban szükség volt a HM 0511/1968. számú parancsra, mely 1968-ban elrendelte a V-8 helikopterátképző tanfolyam megkezdését a kijelölt állomány részére. A csapatból 4 fő gépparancsnok-oktatói, 7 fő gépparancsnoki, illetve 6 fő másodpilóta kiképzést kapott 1968. szeptember 28-a és december 28-a között, a szovjet Aeroflot légitársaság Globino repülőterén lévő oktatóbázisán (forrás: Brandt Gyula – A 87. Bakony Harcihelikopter Ezred és jogelődjeinek története 1958-2004). Az első, természetesen még a Néphadsereg csillag alakú felségjelzését viselő Mi-8T-k 1969. február 12-én érkeztek Kecskemétre. Már 50 éve…
A típusválaszték 1971-ben bővült: megérkezett az első, „párnás" Mi-8P. A magas rangú vendégek szállítására specializált gépen kényelmes ülések, asztalok, kárpitok és szőnyegek, mosdó, ruhatár és hűtő várta a megfelelő utasokat. A jellegzetes, négyszögletes oldalablakokkal ellátott Mi-8-asok utolsó mohikánja, a 10446-os – már „sima" szállítógépre átépítve – egészen 2009. július 23-ig repült.
P, de Mi-17 van előtte: a „pingpongasztallal", valójában speciális antennarendszerrel felvértezett Mi-17P elektromos felderítő és zavarófeladatokra volt alkalmas, a tehertérbe épített, nagy tömegű berendezéseknek és a két rendszerkezelő operátornak köszönhetően. Az MN 87. harcihelikopter-dandár 1989 végén kapott két példányt (706, 707 oldalszámokkal) , amelyek 1990-től Szentkirályszabadján kezdtek el repülni, s 1997-ben „sima" szállítóváltozatra építettek vissza. Még 1989 végén került az alakulathoz az egyetlen Mi-9 Ivolga légi harcálláspont, illetve decemberben az első öt Mi-8MT, melyet inkább Mi-17 néven ismerünk. 2008 augusztusában már az MH 86. Szolnok Helikopterbázis szállítóhelikopter-ezredéhez érkezett meg a két, nagyjavítás után Mi-17N változatra átépített, többek között mozgó térképes műszerfallal, infravörös reflektorral, időjárás felderítő lokátorral és ékjellátó szemüvegek használatára alkalmas belső festéssel ellátott gép. A típuskavalkádot két „Finyó", azaz a 3307 és 3309 oldalszámú, jellegzetes festésű és orrkiképzésű Mi-8-as bővítette 2011 decemberében, melyeket Finnországtól vehettünk át.
A típus utolsó jelentős eseménye a 2016 őszén megkezdett, ipari szintű nagyjavítás volt. Az öt gépen a nagyjavítás során egyebek mellett felújították a hajtóműveket, a sárkányszerkezetet, kicserélték a forgószárny lapátokat, a faroklégcsavar-lapátokat, az elektromos vezetékeket, a kontaktorokat, a hidraulikát. Ennek köszönhetően újabb 2000 repült órás vagy 8 naptári éves “élethosszabbítást" kaptak a már eddig is kiválóan teljesítő, terepszín forgószárnyasok, köztük a két Mi-17N. Messze még a nyugdíj – szerencsére…