Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Blackhawk-váltó billenőrotoros?

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2014. október 18. 12:56

Kifejezetten a jól bevált UH-60 Blackhawk-család tagjainak leváltására tervezte a Boeing a legújabb billenőrotoros típusának teljes méretű makettjét.

A V-280 Valor tervezéséhez felhasználják a jóval nagyobb V-22 Osprey billenőrotoros repülőgépek amerikai tengerészgyalogos és légierős színekben teljesített 250 ezer repült órájának minden tapasztalatát. A Valor tervezett repülési sebessége az UH-60-asok kétszerese, s ez főleg sebesültszállítási vagy kutató-mentő feladatoknál lehet életbevágóan fontos előny. Persze az sem baj, ha a különleges műveleti egység elhelyezését vagy kimentését végző repülőeszköz is minél kevesebb időt tölt a veszélyes légtérben. A V-280-as utazósebessége a számítások szerint 280 mérföld/óra (519 km/h), hatótávolsága 5-800 mérföld (926-1482 kilométer) lesz.

1595980881

A gép kétfős hajózószemélyzet mellett 14 felszerelt katonát szállíthat, akik mindkét oldalon egy-egy két méter széles oldalajtón hagyhatják el a fedélzetet.
A tapasztalatok, illetve a költséghatékonyság diktálták azt is, hogy csak a légcsavar billenthető a kívánt szögbe, a szárny és a hajtómű szilárdan rögzített. Ez a tervezés során is megkönnyítette a munkát, s a gép gyártása, illetve üzemeltetése is olcsóbbá válik. A gép építését 2015-ben kezdik meg, míg az első felszállásra 2017-ben kerülhet sor.

A verseny tétje egy 2-4000 gépes megrendelés, mely a „Joint Multi-Role – Medium" projekt keretében minden haderőnél lecserélné a Blackwak különböző változatait.