Greyhond-pótló: ki lesz a győztes?
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2014. október 3. 22:39Tovább keresi az amerikai haditengerészet a Grumman C-2 Greyhound repülőgép-hordozó fedélzeti szállítógép utódját. Nem véletlenül: a típus 1966-ban állt hadrendbe és még a legfiatalabb, 1985-1989 között gyártott, frissen modernizált C-1A(R) változat is 2027 körül elbúcsúzik a flottától.
Figyelembe véve az elmúlt évtized beszerzéseit, valóban ideje elgondolkodni a váltótípusról, amelyből rögtön három is kínálja magát. Ebből az egyik maga a Greyhound modernizált, új gyártású változata, ellene a billenőrotoros Boeing V-22 és a jelenleg a sivatagi Davis-Monthan légibázison letárolt, átalakítandó Lockheed S-3 Viking indulhat a megrendelésért.
Az alapvető paraméterek ismertek: 26 utas vagy 4540 kilogramm tömegű teheráru elszállítása 2130 kilométeres távolságra, s persze a hajófedélzeti katapultos indítás és a fékezőhorgos-drótköteles fékezés. A váltótípusnak képesnek kell majd lennie egy F-35B/C hajtómű szállítására is. A tervek szerint a haditengerészet 44 darabot vásárolna a C-2A(R) váltótípusából, de döntés csak a 2016-os pénzügyi évben várható.