Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hollandia Luxemburggal közösen vásárol légi utántöltő repülőgépeket

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2016. augusztus 8. 17:03

A holland védelmi minisztérium a napokban értesítette az ország vezetését, mely szerint Luxemburggal memorandumot írtak alá Airbus A330MRTT típusú, többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgépek közös vásárlásról.

http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/hollandia-luxemburggal-kozosen-vasarol-legi-utantolto-repulogepeket
Továbbá a felek az Airbus vállalattal már meg is állapodtak 2 ilyen repülőgép beszerzéséről. Ezen felül 6 példányra opciót kötöttek, melyek beszerzését más partnerek esetleges csatlakozásától teszik függővé. A megállapodás továbbá egy 2 éves logisztikai biztosítást is tartalmaz. A repülőgépek beszerzését az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) valamint a Közös Fegyverkezési Együttműködési Szervezet (OCCAR) együttesen végzi. Információk szerint, a tárgyalások már a végső szakaszba értek, így rövidesen a konkrét szerződés is megszülethet.

1596017756

A repülőgépek a jövőben a NATO alárendeltségébe tartoznak majd, melyek állomáshelye a hollandiai Eindhoven légibázis lesz, mely alkalmas 8 ilyen repülőgép fogadására is. A felek már arról is megállapodtak, hogy a repülőgépeket mind szállítási, mind légi utántöltési, illetve evakuációs feladatkörben is alkalmazzák majd. Az A330-asokat Hollandiában regisztrálják, illetve ők felelnek majd a repülőgépek felkészítéséért, illetve kiszolgálásukért is. Az A330MRTT-kkel legalább 30 évig számolnak, mely program összege akár az 1 milliárd eurót is felemésztheti. A teljes flotta 2020-ra kell, hogy felálljon, így abban az évben Hollandia ki is vonja a 2 KDC-10-esét. A közös légi utántöltő flotta létrehozásáról elsőként még 2012 márciusában jelentek meg hírek, akkor még 10 európai ország részvételével, ugyanis kevés az Európában bevethető tankerek száma.

Később több ország jelezte, hogy költségvetési megszorítások miatt képtelenek a programban részt venni. 2014 decemberében Hollandia, Lengyelország és Norvégia kezdte meg a közös MRTT programot. A felek megállapodtak abban, hogy csak az A330 MRTT felel meg az európai követelményeknek. Nem sokkal ez után Lengyelország és Norvégia is jelezte, hogy ők is határozatlan időre kiszállnak a programból. Hollandia azonban elkötelezett, és jelenleg is tárgyalásokat folytat Belgiummal, Németországgal, illetve Lengyelországgal és Norvégiával is, hogy vegyenek részt a közös európai légiutántöltő flotta létrehozásában. A hollandok már felvették a kapcsolatot Franciaországgal és Nagy-Britanniával is üzemeltetési kérdések kapcsán, ugyanis a britek már hadrendbe állították, míg a franciák 2018-ban vehetik át a típus első példányokat.

1596017756