Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Katapultált az X–47B

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2012. december 5. 14:32

Mindössze néhány nap telt el azóta, hogy az X–47B hajófedélzeti mozgásának szimulációs tesztjei befejeződtek a Patuxent River haditengerészeti bázison, majd a típus egyik példányát a USS Harry S. Truman (CVN–75) fedélzetére szállították. Most újabb mérföldkőhöz érkeztek a fejlesztők: november 29-én az X–47B végrehajtotta első, gőzkatapultos felszállását. Az UCAS (Unmanned Combat Air System) sikeres indítására a Patuxent River haditengerészeti bázison került sor.

David Dunaway altengernagy a Haditengerészeti Légügyi Parancsnokság (Naval Air Systems Command – NAVAIR) parancsnoka történelmi tettként értékelte az X–47B első gőzkatapultos indítását. „Az X–47B gőzkatapultos indítása, amelynek ma szemtanúi voltunk, a történelem része lesz" – mondta a parancsnok.

„Most azon dolgozunk, hogy a pilóta nélküli harci repülőgépeket sikeresen integráljuk a repülőgép-hordozók fedélzetére, amire 60 évvel ezelőtt, amikor az első gőzkatapultot építettük még gondolni sem mertünk."

Az X–47B hajófedélzeti tesztjei a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó fedélzetén az amerikai haditengerészet és a Northrop Grumman szakembereinek részvételével a közeljövőben kezdődik és várhatóan az első – hajófedélzetről történő felszállásra – még 2013-ban sor kerül.

November közepén fejeződött be az a tesztsorozat, amelynek keretében az UCAS–D hajófedélzeten tervezett irányítására szolgáló CDU (Control Display Unit ) rendszert vizsgálták. A rendszer segítségével fog a hordozó fedélzetén „önállóan" mozogni a gép többek között a tárolására szolgáló hangárból az indító katapulthoz, valamint leszállás után a hajófedélzeten. A rendszer alkalmazásával nem lesz szükség „plusz" vontatójárműre az UCAS helyváltoztatásához.