Kevesebb F-5-öst modernizáltat Brazília
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2016. március 9. 21:27Tavaly novemberben kapta meg a brazil légierő (FAB) az utolsó két Northrop F-5 Tiger II vadászgépét, amelyek a modernizálás után az F-5FM jelzést kapták. Az IHS Jane’s értesülései szerint ez azt jelenti, hogy az eredetinél kevesebb gép esett át a „ráncfelvarráson”.
Az első F-5FM-eket még 2014-ben állította hadrendbe a FAB. A legújabb hírek szerint a brazil repülőgépgyártás specialistája, az Embraer Defesa e Segurança (EDS) és partnere, az AEL Sistemas már csak három darab F-5-ös modernizálására kap megrendelést az eredetileg tervezett 11 darab helyett. Ezeket a repülőgépeket a Jordan Aeronautical System Company (JAC) közvetítésével vásárolta a brazil fél még 2007-ben és 2011-ben szerződtek az EDS-sel a modernizálásukra.
A beszállító egy 2000-es szerződés alapján már 47 darab F-5-öst modernizált, 2005 és 2011 között pedig ezeket le is szállította a FAB-nak. A repülőgépeket a brazil légierő Sao Paulo-i bázisán készítik elő, majd átszállítják a további munkák elvégzésére Gavião Peixoto-ba, az EDS üzemébe.
A modernizálás során a gépekbe a Selex ES Grifo-F radart építik, megújulnak a navigációs és a rádióelektronikai harc eszközei, valamint a kommunikációs rendszer, fedélzeti oxigéngenerátor biztosítja a pilóták oxigénellátását, illetve az AEL Sistemas digitális rendszere három színes monitorral és head-up display-jel a teljes körű ellenőrzést. A feladatok tervezését és kiértékelését a fedélzeti számítógép, a videófelvevő és a fegyverzetvezérlő állomás segíti. A logisztikai rendszernek köszönhetően a négy század (Pampa, Pacau, Jambock és Pif-paf századok) repülőgépei teljesen csereszabatosak lesznek és mindegyik üzemeltethető lesz bármelyik század repülőteréről.