Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Lengyelország használt svéd tengeralattjárókat vásárol

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2020. február 9. 19:51

A lengyel haditengerészet jelenleg egy szovjet gyártmányú Kilo-osztályú és két jóval kisebb, norvég eredetű, Kobben típusú tengeralattjáróval rendelkezik. A még a szovjetektől vásárolt ORP Orzel 1986-ban vadonatúj hajóként került Lengyelországba, míg az ORP Sokol és testvérhajója az ORP Bielik már akkor is ősréginek számított (1967-ben épültek), amikor kivonásuk után, 2002-ben a Norvég Királyi Haditengerészet átadta őket.

1596075938

Mindegyik egység modernizálásra került, de az idő alaposan eljárt felettük és mindenképpen szükséges a lecserélésük. Az ennek érdekében indított Orka program három, a legújabb generációt képviselő tengeralattjáró beszerzését irányozta elő, de az utódtípusnak és gyártójának kiválasztására eddig még nem került sor. Egyelőre a francia Naval Group a Scorpene, a német Howaldtswerke-Deutsche Werk AG az AC 212CD és a svéd Saab Kockums AB, az A26 típussal egyaránt versenyben van.

Amíg a végleges döntés megszületik, áthidaló megoldásként a lengyel kormány tárgyalásokat kezdett két A17 típusú egység megvásárlásáról, esetleg lízingeléséről, amelyek valószínűleg a hagyományos, dízel–elektromos meghajtású HSwMS Södermanland és testvérhajója a HSwMS Östergötland lesznek. Ezek sem mondhatók kimondottan fiatalnak, mivel még 1988-ban léptek szolgálatba a svéd flotta kötelékében, de 2002-ben, illetve 2003-ban alaposan korszerűsítették őket és megvásárlásuk esetén újabb modernizáción fognak átesni. Ennek során, a tervek szerint egyes elemeket átvesznek majd a korszerű, A26 típusról is. Az A17-ek vízkiszorítása 1500 tonna, hosszuk 60,5 méter, sebességük víz alatt eléri a 20 csomót (körülbelül 37 kilométer/óra), személyzetük 24 fő (6 tiszt és 18 tengerész). Fegyverzetük 6 darab 533 milliméteres és 3 darab 400 millimétere torpedócsőből áll.

Az ügyletből származó mintegy 2,5 milliárd svéd korona (körülbelül 1 milliárd zloty) bevétel, nagyon fontos a hajókat eredetileg gyártó és a korszerűsítést elvégző, de a három rendszeresítendő új egységre is pályázó Saab Kockums AB-nek, mert a cég súlyos pénzügyi nehézségekkel küzd.