Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Megmenekülhet az F-16-os gyártósora

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2018. február 16. 9:30

Február 6-11. között rendezik meg Szingapúr Csangi repülőterén az Ázsia legnagyobb légiszalonjaként emlegetett Singapore Airshow-t, ahol többek között a Lockheed Martin F-16-os típusának jövője kapcsán is hallhattunk pozitív híreket.

https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/megmenekulhet-az-f-16-os-gyartosora
1599181946
Minderre a legnagyobb reménye Indiából lehet az amerikai gyártónak, ahol a leváltásra már igencsak megérett MiG-21 és MiG-27 típusok helyére szeretnének a legfrissebb információk szerint egy egyhajtóműves vadászgépet beszerezni. A Lockheed Martin részéről Orlando Carvalho vázolta fel a jelenlegi helyzetet az F-16-os kapcsán: Bahrein 2017 végén született döntése értelmében 16 db F-16V-t vásárolnak, ami igencsak kellett már a gyártósornak, hiszen 2012 nyara óta (amikor Irak megtoldotta a 18 db F-16C/D Block 52-re vonatkozó rendelését további 18 darabbal) nem érkezett új rendelés a típusra. Carvalho hozzátette azt is, hogy a kimaradt évek ellenére minden adott ahhoz, hogy megkezdjék a bahreini Falconok legyártását, havi egy F-16-os gyártási aránnyal. Az első F-16V-t várhatóan 2021-ben szállítják le Bahrein részére.

A bahreini gépek már az új greenville-i (Dél-Karolina állam) üzemben készülnek, ahol reményeik szerint a Lockheed/Korea Aerospace Industries közös produktuma, az amerikai légierő T-X tenderére pályázó, Northrop T-38-asokat leváltó T-50A kiképző repülőgépeket is gyártanák. A texasi Fort Worth-ben negyven éve üzemelő F-16-os gyártósort 2017-ben zárták be, a jövőben F-35-ös gyártóüzemmé alakul át. Carvalho igencsak optimistán az elkövetkező években közel 400 új F-16-os eladásával számol, esélyes országokként felsorolta Indiát, Indonéziát, Szlovákiát, Kolumbiát és a típust már üzemeltető Lengyelországot is, ezek közül is Indiát emelve ki leginkább, ahol pontos példányszámot még nem tudott mondani, de minimum 100-as darabszámról van szó.

Indiának már a legkorszerűbb F-16-ost, a Block 70-es változatút kínálnák, mely egyéb korszerű jellemzői mellett AESA radarral szerelt és 12 000 órás üzemidőre tervezett (ami már érdemi előrelépés a megszokott 6-8 000 üzemidőkhöz képest). A Lockheed Martin indiai ajánlata magában foglalna egy Indiában létesített gyártóüzemet is, melyet a Tata Advanced Systems helyi partnerrel együtt valósítanának meg. Amint India jelzi F-16-os vásárlási szándékát, a Lockheed várja indiai partnereit a greenville-i üzembe, ahol megismerkedhetnek a gyártósorral, a gyártási folyamatokkal és mindazzal, ami szükséges az F-16-os indiai gyártásához, üzemeltetéséhez. Tervek szerint a gyártás Greenville-ben zajlana mindaddig, amíg az indiai üzem teljes mértékben nem veszi át a szükséges know-how-t, utána az indiai gépek legyártása mellett már a külföldi vásárlóknak is készülhet F-16-os az indiai gyárban. Az F-16-os egyik legnagyobb ellenfele Indiában a Gripen NG lesz.