Egy igazi amerikai ikon
Szöveg: Draveczki-Ury Ádám | 2015. május 5. 16:11187,7 millió dolláros nyitóhétvégi bevétellel kezdett az amerikai mozikban a Bosszúállók második része, az Ultron kora, amelyben a Marvel szuperhősei egy öntudatára ébredt, hadi célokra gyártott mesterséges intelligenciával kénytelenek szembeszállni. A filmről természetesen mi is írunk majd, ám felvezetésként érdemes áttekinteni az egyik legmeghatározóbb karakter, Amerika Kapitány előtörténetét – már csak azért is, mert a sávos-csillagos hős, polgári nevén Steve Rogers tokkal-vonóval együtt a második világháborús amerikai propaganda terméke.
Számos képregényhősről üvölt, hogy a hidegháború termékei, Steve Rogers eredettörténete ezzel szemben még régebbre, a második világháború éveiig nyúlik vissza.
A figura először 1940 decemberében mutatkozott be Joe Simon és Jack Kirby jóvoltából, bevallottan a Timely Comics válaszaként Superman és Batman sikereire. Amerika Kapitány a kezdettől fogva más vonalon mozgott, mint a földönkívüli szuperférfi és Gotham álarcos bűnüldözője: a satnya alkatú, katonai szolgálatra alkalmatlannak talált, majd egy „szuperkatona"-szérummal emberfeletti képességekre szert tevő, a nácik ellen harcoló Rogers sztorija tökéletes tűnt, bár az Egyesült Államok ekkor még hosszú hónapokra állt a hadba lépéstől. Az alkotók mindenesetre beletrafáltak a közhangulatba: a legtöbb korabeli képregényhőssel ellentétben Amerika Kapitány egyből saját magazint kapott, amely azonnal milliós példányszámban futott fel, és nemcsak Rogers – már a vezetéknév katonai hátterét („roger", azaz vettem, értettem) sem kell külön magyarázni – vált egyből legendává, hanem nemezise, a nácik ügynöke, a Vörös Koponya is. Az amerikai hadba lépéssel csak erősödött a kultusz: a füzetek lapjain jellemzően németekkel, japánokkal verekedő Kapitány a fronton harcolók kedvence lett, és mivel bevallottan az amerikai álmot testesítette meg, egyfajta mintaként is tekintettek rá a katonák is.
A kiadó jó érzékkel kerülte el azt a csapdát, hogy bevonják a karaktert a még Koreánál is sokkal ellentmondásosabb vietnami háborúba, így inkább megmaradtak ellenségnek a szuperbűnözők, illetve korrupt politikusok is felbukkantak a listán. Az egyik legemlékezetesebb sztoriban, az 1974-es Secret Empire-ben pedig egyenesen a Watergate-botrányra reagáltak az alkotók, amikor is az amerikai mítosz és eszmény megtestesítője olyannyira kiábrándult mindenből a politikát átszövő machinációk miatt, hogy rövid időre még egyenruhájától és személyazonosságától is megvált. (Ez egyébként a ’80-as években ismét megtörtént egyszer, amikor is a kormány mindenáron maga alá akarta gyűrni, és kontrollálni akarta a tevékenységét – a szabadság odaadó híve persze ezt nem tűrhette, és inkább váltott.)
A Kevin Feige produceri-kreátori védőszárnyai alatt készülő filmek (két saját, illetve a két Avengers-gyűjtőmozi) pedig minden korábbinál ismertebbé és népszerűbbé tették Amerika Kapitányt – ez javarészt annak köszönhető, hogy az alkotók egy percig sem veszik komolyan a több évtizedes hibernációból ébredő, társaihoz képest vonalas, kockafejű katonát, aki ezáltal Chris Evans alakításában nem is válik nevetségessé. (Már persze ha hozzávesszük, hogy eleve egy képregényfilmről beszélünk.) Amin pedig nem lehet sokat segíteni – így például a jellegzetes ruha, ami alapból idejétmúlt –, abból a filmekben is helyből viccet csinálnak. Érdekesség ugyanakkor, hogy Amerika Kapitányról már 1990-ben is készült egy mozi Albert Pyun rendezésében, Matt Salinger címszereplésével – ezt azonban jó okkal nem látta senki, mert gyakorlatilag nézhetetlen.