Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szerdai mozi – 13 óra: Bengázi titkos katonái

Szöveg: Révész Béla |  2016. július 6. 10:27

Michael Bay képes volt arra, hogy egy nagy politikai botrányt kavart történetből szimpla, de hatásos katonai akció-drámát rendezzen. Ez esetben nem haragszunk rá annyira.

Hat ex-katona zsoldosként szerződik le a CIA-hoz, hogy őrizzék a líbiai Bengáziban lévő szigorúan titkos létesítményüket, s benne a pár tucat munkatársat. A marcona amerikai biztonságiak nem is sejtik, mennyire közel a pillanat, amikor a szerződésükben foglaltakat szó szerint vérrel kell teljesíteni. Líbiában a 2011-es kaotikus események után a NATO is beszállt a történet alakításába, majd – miután Kadhafi megbukott és halálával új fejezet kezdődött az ország életében – sok szerencsét kívánt, és már ott sem volt. Az USA és Líbia közötti kapcsolatot mindössze egy diplomáciai kirendeltség jelentette, és éppen ez a komplexum volt az, amit a felhergelt helyiek megtámadtak, tudván, a nagykövet is ott tartózkodik. A második célpont az onnan néhány kilométerre lévő hírszerző központ volt, amelyről – titkossága ellenére – mindenki tudott. A film 2012. szeptember 11. éjjelének óráit dolgozza fel, Michael Baytől szokatlanul szimpatikus módon.

1596016261

Ne feledjük, a bengázi incidens elég nagy vihart kavart az amerikai törvényhozásban. Hillary Clinton, aki akkor külügyminiszter volt az első Obama-kormányban, bizottsági meghallgatásán vállalta ugyan a felelősséget a négy halálos áldozatot (köztük volt Christopher Stevens nagykövet) követelő támadás elleni védekezés elbénázásáért, de végig cáfolni igyekezett azt a véleményt, amely szerint az elnökválasztási kampány miatt állították be a történteket úgy, hogy az csupán dühös tüntetők, nem pedig szervezett terrorcsoportok műve lett volna, vagyis: Obama elnökkel megpróbálták eltussolni a kínos ügyet, amíg a választás le nem zajlik az államokban.

1596016261

Bay tehát darázsfészekbe nyúlt, ám a bengázi incidens ma már messze nem olyan horderejű, mint négy évvel ezelőtt volt. A film nem is pepecsel a politikai háttérrel. Néhányszor látjuk, amint CIA-alkalmazottak telefonon könyörögnek vadászrepülőkért, Bay aztán egy vígjátékba illő snittel mutatja a választ: a gépek a totál sötét kifutópályán árválkodnak személyzet nélkül, éppen csak a tücsökciripelés hiányzik. Tény, hogy a CIA-létesítményt védők folyamatosan katonai segítséget kértek, de hiába. Leon Panetta védelmi miniszter később azt mondta, nem volt elegendő információjuk a helyzetről, ezért nem küldtek senkit aznap éjjel Líbiába. A válasz megítélését hagyjuk másra, gyakorlatilag Bay is ezt tette, amikor a katyvaszos háttér helyett az akciójelenetekre koncentrált. (Mi másra koncentrált volna? Ő Michael Bay.) Akcióban pedig nincs hiány. Hőseink megmutatják a világnak, mire is képezték ki őket annyira alaposan, Bay pedig megteremti köréjük a káoszt, elképesztő mennyiségű tűzpárbajjal, robbanással és persze rengeteg hatásvadász, de nagyon is jól működő jelenettel.

1596016261

Félő volt, hogy rendezőnk megint beleesik a sziruppal színig töltött medencébe, mint korábban a Pearl Harbor kapcsán, de szerencsére itt a téma nem tette lehetővé, hogy több liter nyálat zúdítson a nyakunkba. Próbálkozott persze, igyekezett extrémre fokozott érzelmes/érzelgős jeleneteket íratni a színészeknek, ám szerencsére a történet nem engedi meg, hogy hosszasan időzzünk a Bay-féle gejlben, amely nézhetetlenné tette a Pearl Harbort. Ha már emlegetjük: a rendező habozás nélkül lenyúlta saját filmjéből a lefelé süvítő bomba követését felülnézetben, de ezért egy cseppet sem neheztelünk rá. Ami jó, az jó.

1596016262

Meglepő, de Bay sikeresen tartja fent a feszültséget filmje végéig, pedig tényleg nem erről híres. Már az első jelenetekben érezzük, hogy valami nagyon nem fog stimmelni. Az utcán leállított autó, a zsoldosok és az AK-val hadonászó fegyveresek jelenete klisés is lehetne, de Bay éppen annyit adagol, amennyi feltétlenül szükséges, és mesterien vezeti fel filmjét. A későbbiekre ez már nem maradéktalanul igaz. A három támadásból az utolsónál az alkotók és a nézők is leeresztenek, Bay egyszerűen nem tud újdonsággal szolgálni az előzőekhez képest. A két és fél órás játékidő is pokoli hosszú lett, érezhetően nem is tudták kitölteni. Nem zavaró módon ugyan, de sok a töltelékjelenet, s bármennyire is akarta megmutatni a rendező az otthon maradt család küzdelmét a mindennapokkal, egy vicces McDonald’s-jeleneten kívül nem futotta többre a fantáziából.

1596016262

A 13 óra remekül lovagolja meg az utóbbi időben egyre divatosabb amerikai missziós filmek hullámait. Megkockáztatom, nézhetőbb az Amerikai mesterlövésznél, de nyomába sem ér például A bombák földjén vagy (hogy régebbre tekintsünk) a Black Hawk Down vérfagyasztó feszültségteremtésének és tökéletes történetvezetésének. Műfaján belül még így is az idei év kiemelkedő alkotása, s ha elvonatkoztatunk attól, hogy mit mond, vagy mit nem mond el a politikai háttérről, élvezhető, izgalmas és feszültségekkel teli akció-drámát kapunk, amit mindenképpen érdemes megnézni. Ha Bay marad ezen a nem harsány vonalon, egyszer talán még komolyabban is jegyzett rendező lehet belőle.

1596016262

13 óra: Bengázi titkos katonái
 − 2016
(13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi)

Gyártó: 3 Arts Entertainment

Rendező: Michael Bay

Forgatókönyvíró: Chuck Hogan

Operatőr: Dion Beebe

Zene: Steve Jablonsky

Szereplők: Pablo Schreiber, John Krasinski, Toby Stephens, David Denman, Max Martini

Filmpremier: 2016. január 12. (USA)

Címkékfilmkritika