Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A kitartás és az állhatatosság örök jelképe

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2015. március 29. 14:39

1912. március 29-én vesztette életét Robert Falcon Scott, a második ember, aki expedíciója élén elérte a Déli-sarkot. A Brit Királyi Flotta tisztjének tragikus története az emberi helytállás egyik örök példájává vált az azóta eltelt több mint száz esztendőben.

1595990425
Robert Falcon Scott Devonportban látta meg a napvilágot 1868-ban, és már egészen korán, korai tizenéveiben elszegődött mindenesnek egy hadihajóra. Nem sokkal később hivatalosan is csatlakozott a brit haditengerészethez, és több hajón is szolgált. A hajózás mellett egészen korán érdeklődni kezdett a sarkvidékek iránt is, különösen az Antarktisz izgatta a fantáziáját, hiszen a 19. század végén a világon már mindenki tudta: a déli kontinens az egyetlen, még gyakorlatilag teljesen ismeretlen terület a Földön.

Scott 1900-ban megkapta álmai megbízását: a Brit Királyi Földrajzi Társaság által indított nemzetközi expedíció vezetője lett az RRS Discovery hajó kapitányaként. A négy évig tartó, embert próbáló és heroikus vállalkozás komoly sikereket hozott: feltérképezték a Ross-tengert, a VII. Edward-földet, és nem mellesleg délebbre jutottak, mint korábban bárki a világon.
Scottban a Discovery-expedíció során fogalmazódott meg a gondolat, hogy ő szeretné először elérni a Déli-sarkot. Következő utazására azonban éveket kellett várni, ugyanis ekkoriban sokkal könnyebb volt támogatókat szerezni az arktiszi expedíciókhoz. Scott végül a 20. század első évtizedének legvégére kalapozta össze a vállalkozáshoz szükséges anyagi forrásokat, és 1910-ben indult útnak a Terra Nova nevű hajóval: június 1-jén hajóztak ki Londonból.

A cél onnantól kezdve deklaráltan a bolygó legdélebbi pontjának meghódítása volt, hogy az előző esztendőben Robert Peary és Frederick Cook elérte az Északi-sarkot. A kapitány nagyjából ezzel egy időben tudta meg, hogy vállalkozásában váratlanul igen komoly versenytársa akadt: az Északnyugati-átjárót először áthajózó, norvég Roald Amundsen érdeklődése azután fordult az Antarktisz felé, hogy Pearyék megelőzték az Északi-sark elérésében, és hallott Scott terveiről.
Mindez csak még jobban felkorbácsolta utóbbi versenyszellemét, bár a két expedíció jellegében is alapvetően tért el egymástól: Amundsen bevallottan csak rekorder akart lenni, miközben Scott rengeteg műszert vitt magával, és számos meteorológiai, geográfiai mérést, illetve zoológiai kutatást akart végezni amellett, hogy elsőként éri el a Déli-sarkot. Az Antarktiszra érve a kiindulópontjuk sem volt azonos: Amundsen a Ross-jégen vert tábort, míg Scott a sarktól ennél több mint száz kilométerrel távolabb elhelyezkedő McMurdo-bázison rendezkedett be. Viszont miközben a britek egy korábban már feltérképezett útvonalon haladhattak az út egy jelentős szakaszán, Amundsennek a Transzantarktiszi-hegyvidéken kellett átvágnia, ahol korábban még nem járt ember.

1595990425

Az akklimatizálódás és némi tudományos vizsgálódás után Scott dr. Edward Wilson, Edgar Evans, Lawrence Oates és Henry Bowers társaságában indult neki a fő célnak, a Déli-sark elérésének 1911 őszén, november 1-jén, tizenegy nappal Amundsen startja után. Utólag sajnos bebizonyosodott: a tervezésben számos hibát követett el, sem esetleges nem várt tényezőkkel, sem az időjárás viszontagságaival nem számolt igazán. Útja részben emiatt sokkal rosszabbul alakult a vártnál: már odafelé le kellett vágniuk lovaikat, illetve szánhúzó kutyáikat, így a legvégső szakaszt gyalog tették meg a sarkig. Az igazi tragédia azonban mégis ott érte őket: a helyszínen január 16-án a több mint egy hónappal korábban, december 14-én odaért Amundsen táborhelyével és a kitűzött norvég zászlóval kellett szembesülniük: utóbbiak útvonala ugyan ismeretlen volt, de rövidebb, és az időjárás is kegyesebb volt hozzájuk. Az angolok letörten, összeszakadva készültek rá tehát a visszaútra.

1595990425

Megoszlanak a vélemények arról, hogy túlélhette volna-e Scott a visszautat, amennyiben ő éri el először a Déli-sarkot, és erre valószínűleg már soha nem kapunk választ. Evans mindenesetre már a visszaút korai szakaszán meghalt, majd a súlyos fagyási sérüléseket szenvedett Oates is követte: tudta, hogy nem hátráltathatja társait, így az egyik reggel kilépett a sátorból és nekiindult a viharnak. Scott, Wilson és Bowers a sátorban lelte halálát, holttestüket három és fél évvel később találta meg a keresésükre indított expedíció. Scott megtalált naplójegyzeteiből nyilvánvaló: a kapitány egy idő után már pontosan tudta, hogy soha többé nem fognak kijutni a sarkvidék fagyos poklából. A kapitány utolsó bejegyzése március 29-ei keltezésű volt. Ekkorra nem maradt elég élelmiszerük, italuk, súlyos C-vitamin-hiányban szenvedtek, a felszerelésük egy része tönkrement, másik része pedig eleve nem volt megfelelő. Emellett elviselhetetlen terhet rótt rájuk a nemritkán mínusz 70 fokos hidegben, hogy szánjaikat kutyák híján ők maguk húzták, és miután a sarkon azzal szembesültek, hogy addig majdnem feleslegesen szenvedtek, lelkileg is megtörtek.

Scott – kudarca ellenére – tragédiájának ismertté válásával egy időben jelkép lett, és a közvélemény szemében épp emiatt sokkal nagyobb hősnek számított, mint Amundsen. Halála után lovaggá ütötték – korábban ilyesmi soha nem fordult elő –, és neve a mai napig a kitartás, az elhivatottság szinonimájának számít.

1595990426