A magyar óceánrepülő
Szöveg: Zilahy Tamás | 2013. január 6. 16:30Százhúsz éve, 1893. január 6-án született Endresz György pilóta, repülőoktató. Endresz az első világháborúban PHÖNIX IX D-II típusú vadászgéppel repült. A Cattarói-öbölben lévő osztrák−magyar haditengerészeti támaszpontot védte bajtársaival együtt. Négy elismert légi győzelem után számos kitüntetést kapva vett búcsút a háború végét követően a katonai repüléstől.
Endresz György 1931. július 15-én Harbour Grace-ből( Újfundland, Kanada) felszállva, az Atlanti-óceánon át 25 óra 59 perc alatt leszállás nélkül 5770 kilométert repült Bicskéig; navigátora Magyar Sándor volt. Endresz és Magyar a világon tizenötödikként repülték át az óceánt.
A repüléshez egy korszerű, amerikai 470 lóerős Lockheed Sirius gépet alakítottak át. A magyar óceánrepülők megdöntötték az amerikai Post és Gatty rekordját. Igaz, hogy útjuk jókora szakaszán a rossz időjárás miatt manőverezniük kellett. Győrnél már alig volt üzemanyaguk, és rövidesen a hajtómű is leállt. Siklórepüléssel landoltak a mátyásföldi repülőtér helyett Bicske mellett, egy kukoricaföldön. A hosszú távot az Endresz–Magyar páros 250 kilométer/órás sebességgel tette meg.
1932-ben Endresz György a világ óceánrepülőinek találkozójára készült Bitai Gyula rádiótávírász navigátorral. Rómába azokat a repülősöket hívták meg, akik már átrepülték az Atlanti-óceánt. A magyarok 1932. május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére. A leszállás előtt a gép szárnya megbillent, majd lezuhant, kigyulladt és elégett, csak a váza maradt meg. A pilóták azonnal életüket vesztették.
Endresz György nevét napjainkban Bicske határában emlékoszlop, valamint egy sportrepülő-egyesület őrzi. Sírja a Fiumei úti sírkertben található.
Fotó: Archív