Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A rikácsoló sólyom

Szöveg: Snoj Péter |  2016. november 27. 14:56

A Squawkin’ Hawk (rikácsoló sólyom) személyzetének sikerült az, amire sok bombázógépen szolgáló katona csak vágyakozott: egy karcolás nélkül repültek végig ötven éles bevetést Európa felett, aztán rivaldafény és dicsőség várta őket otthon.

A második világháború előrehaladtával az amerikai hadsereg légierejének vezetése egyre csak növelte a bombázószemélyzetekkel szemben támasztott sikeres bevetések kvótáját. A háború utolsó időszakában már nem kevesebb mint ötven, ellenséges terület felett végrehajtott küldetéssel kellett rendelkezni ahhoz, hogy valaki szolgálatát befejezve hazatérhessen. Mondani sem kell, hogy igencsak kevesen úsztak meg ennyi randevút a halállal, éppen ezért azon kevesek története, akiknek sikerült, már-már legendába illőnek tűnt bajtársaik számára.

1596023778

Fotó: wikiwand.com

A Rikácsoló Sólyom hívójelű B-17-es bombázórepülőgép az amerikai 8. légierő 100. bombázócsoportjához tartozott. Nevét egy 1942-ben műsorra tűzött rajzfilm főhőséről, egy valóban be nem álló szájú madárkáról kapta. A gép több szempontból is rászolgált a hírnévre, hiszen ez volt a bombázócsoport első olyan gépe, amely sikerrel teljesítette mind az ötven bevetést, mialatt csaknem ötvenezer mérföldet repült Európa felett.
Ám ami a legfontosabb: a személyzet egyetlen tagja sem sérült meg vagy hunyt el a bevetések alkalmával. Még annak ellenére sem, hogy maga a gép nem egyszer a csodával határos módon jutott vissza angliai légibázisára, mivel sérülései sokszor összeegyeztethetetlenek voltak a levegőben maradással.

Mivel a Rikácsoló Sólyom minden alkalommal hazavitte legénységét, hamar az alakulat kabalarepülőgépe lett. Úgy tartották, hogy ha Squawkin’ Hawk képes átvészelni a legveszedelmesebb légvédelemmel rendelkező városok támadását, akkor a többi gép személyzete is képes lesz rá. A történelem azonban sokszor rácáfolt a reménykedésre, a 100. bombázócsoport ugyanis rászolgált későbbi becenevére: a véres százas. Hatalmas veszteséglistával rendelkeztek, előfordult, hogy több mint tíz gépet veszítettek el egyetlen bevetés alkalmával. A háború végén ezért a Rikácsoló Sólyom még a korábbinál is nagyobb tiszteletnek örvendett. Hazarepülése előtt a csoport minden tagja ellátta saját és elvesztett bajtársának aláírásával, hogy mint az alakulat zászlóshajója vonuljon be az Egyesült Államokba, hirdetve mindazt az áldozatot, amit a háború megnyeréséért a személyzetek tagjai meghoztak. Squawkin’ Hawk több mint ezer kézzel írt szignóval tért haza, amelyet az amerikai propagandagépezet azonnal fel is használt a háborús kötvények népszerűsítése érdekében.

1596023778

Fotó: americanairmuseum.com

A második világháború után a gép magánkézbe került, és úgy hírlik, egy benzinkút mellett szolgált tovább „reklámtáblaként". A szebb napokat látott B-17-es aztán eltűnt a történelem viharában, és a mai napig nem tudni, mi lett vele, hová került. Egyes pletykák szerint hulladékvas-telepre került, ahol vasárban értékesítették, darabonként.