Doolittle utolsó támadója
Szöveg: Snoj Péter | 2018. február 19. 17:36Tavaly töltötte be 102. életévét Richard E. Cole alezredes, a Pearl Harbor ellen intézett japán támadást megtorló tokiói bombázás utolsó élő résztvevője. Az 1942. április 18-án végrehajtott támadás nemcsak reményt adott az amerikai népnek a japánok elleni háborúban, de az Amerikai Egyesült Államok ellenségének is intő példát jelentett.
Rövid gondolkozást követően ráeszmélt, hogy az elvárásnak leginkább azzal tehet eleget, ha egy repülőszázadot vezet egészen a japánok szívéig, Tokióig. Azon egy percig sem habozott, hogy kit tegyen az öngyilkos küldetés élére: már a terv ismertetésekor is saját magát jelölte meg a bevetés parancsnokának. Mindenki más önkéntes alapon jelentkezhetett arra az akcióra, amiről ugyan semmit sem sejthettek, mindössze annyit tudhattak, hogy egy kivételesen veszélyes, de rendkívül fontos küldetésben vesznek részt.
A terv elfogadását követően kísérletek egész sora következett, amelyek során kikristályosodott, hogy a rendelkezésre álló géptípusok közül egyedül a B-25 Mitchellnek van némi esélye arra, hogy bombákkal megrakodva elemelkedhessen a repülőgép-hordozóról. Az első sikert 1942. február 3-án érték el, amikor is két egymást követő B-25-ös is sikeres felszállást hajtott végre a USS Hornet fedélzetéről. Ám ezek a gépek mindössze két pilótával és nulla többletsúllyal emelkedtek el, s mindemellett a bravúros mutatványra meg kellett tanítani további hetvenöt embert is.
Mivel a parancsnokság tudta jól, hogy nem számolhatnak a gépek biztonságos visszatérésével – a tervek szerint Kínában landolva (akár kényszerleszállással) kellett volna megtalálniuk a helyi ellenállókat -, a kor legmodernebb amerikai Norden típusú célzórendszerét is kiszerelték, helyükre egy ad hoc jelleggel készített „húszcentes" célzórendszert építettek be.
Mint az Hollywoodnak (megint csak a 2001-es mozira célozva) köszönhetően ismert, öt bomba különleges „üzenetet" is hordozott magán: a katonák a gyújtószerkezetekre rögzítették azokat a kitüntetéseket, amelyeket még a háború előtt a japánok adtak nekik, a barátság jelképeként.
Április 18-a reggelén, közel 1 200 kilométerre Japántól a Hornet megfigyelői egy japán járőrhajót észleltek a horizonton. Noha pillanatokkal később elsüllyesztették, a Nittō Maru legénysége mihelyst megpillantotta az amerikai hadihajókat, jelentette a helyzetüket. Így Doolittle csapata szorult helyzetbe került. Vagy lefújják az egész akciót, vagy pedig azonnal elindítják a bombázókat, annak ellenére, hogy ebből a távolságból szinte képtelenség biztonságosan elérni a kínai partokat.
Végül az eredeti elképzelésekhez képest tíz órával és 310 kilométerrel korábban Doolittle alezredes kiadta a felszállási parancsot. Pillanatokkal később már bent ült az egyes számú B-25-ös pilótafülkéjében másodpilótájával, Richard E. Cole hadnaggyal. A tizenhat gép délelőtt nyolc óra húsz és kilenc óra húsz között sikeresen és gond nélkül elhagyta a Hornet fedélzetét.
Az előre megbeszéltek szerint a korábbi indulás miatt minden gépparancsnok önálló döntés alapján repült a bombázást követően. Doolittle a bombaraktérajtók záródása után nyugati irányba állította gépét, egyenesen Kína partjai felé. A további tizenöt gépből egy kivételével mind követte a parancsnokot. Edward J. York százados B-25-ösében olyannyira kevés üzemanyag maradt a bombázás végére, hogy a pilóta Kína helyett a Szovjetunió felé vette az irányt. York gépe épségben elérte Vlagyivosztok repülőterét, a legénységet azonban internálótáborba zárták, a bombázót pedig lefoglalták.
A többiek, élükön Doolittle alezredessel, azt remélték, hogy kitart az üzemanyag és a kínai partokat elérve, a helyiek ígéretének megfelelően kivilágított leszállópályákra lelnek, ahol feltankolhatják gépeiket. Az már csak a bevetés utáni jelentéstételekkor derült ki, hogy a kínai ellenállók sosem kaptak üzenetet az amerikai hadvezetéstől az ígért jelzőfények felkapcsolására – mondván, az veszélyeztette volna az akciót.
A tizenhárom órás, aggodalommal teli repülést sok tényező megnehezítette. Nemcsak a vészesen kevés repülőbenzin aggasztotta a pilótákat, hanem az egyre kegyetlenebbé váló időjárás is, és az, hogy mire Kína közelébe értek, beesteledett, semmit sem láttak az alattuk elsuhanó tájból. A túlélők visszaemlékezései szerint egyedül azért érhették el a szárazföldet, mert végig hátszélben repültek. Ám így is tudták, hogy az előre eltervezett leszállási zónákat sosem fogják elérni. Minden gép legénysége önállóan döntött arról, hogy a kritikus üzemanyagszintet jelző lámpa felvillanása után mit tesz. Voltak, akik a kényszerleszállást választották, a legtöbben elhagyták a gépet és ejtőernyővel értek földet Kína olykor szó szoros értelmében vett partvonalában.
Miután leküzdötte magát éjjeli szállásáról, nyugati irányt vett és a nap nagy részét gyaloglással töltötte. Délután négy óra körül látott meg egy tisztáson álló házat és az oldalán a kínai nemzeti zászlót. Hosszasan vívódott azon, hogy kockáztasson-e, végül úgy döntött, közelebb megy. Kiderült, hogy a házban gerillaharcosok tartózkodtak, akik igyekeztek minden amerikait összeszedni és biztonságba szállítani. Mint megtudta, Doolittle alezredes fél nappal korábban találkozott velük, s ő már egy másik gyűjtőponton várakozott. Rövidesen a parancsnoki gép teljes, ötfős állománya újra együtt volt.
A kínai katonák végül minden túlélőt, akit megtaláltak, kijuttattak az országból. Doolittle biztos volt benne, hogy az akció teljes bukás (amely során egyébként végrehajtották a történelem leghosszabb harci repülését, összesen 4 170 kilométert), hiszen minden gép megsemmisült, és úgy hitte, hogy amint hazatér, hadbíróság elé kerül. A nyolcvanfős állományból hárman haltak meg Kínában, négyen pedig hadifogolytáborban. Mindenki más végül hazatért az Amerikai Egyesült Államokba.
Noha a csapás, amit az amerikai bombázók mértek, aránytalanul kicsi volt ahhoz képest, amit a háború későbbi éveiben a B-29-es bombázókkal hajtottak végre, a még mindig Pearl Harbor-t sirató amerikai nép reményt kapott arra, hogy az ellenséget igenis meg lehet sebezni és az amerikai katonák képesek felvenni a harcot a japánokkal.
Richard E. Cole a háború után is a légierőben szolgált, alezredesként szerelt le. Mára már csak ő él „Doolittle támadói" közül, s százkét éves kora ellenére minden olyan rendezvényen jelen van, ahol tiszteleghet néhai bajtársai emléke előtt és elmesélheti történetüket.