Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
Szöveg: honvedelem.hu / mult-kor.hu | 2020. március 7. 17:08Egy olyan korszakban, amikor a vezeték nélküli kommunikáció még mindig gyermekcipőben járt, és bár számos opció létezett az üzenetek továbbítására, a frontvonalon még mindig a futárok jelentették a kommunikáció legmegbízhatóbb és leghatékonyabb formáját. Küldetéseik nem csupán életveszélyesek voltak, de életbevágóan fontosak is, hiszen sikerük akár ütközeteket dönthetett el.
A szomszédos egységekkel való kapcsolattartás a hatékonyság vagy éppen a túlélés szempontjából minden korban elengedhetetlennek bizonyult. A 20. század elejére már számos módszer létezett az üzenetek továbbítására a távírótól kezdve a telefonokon és tűzjeleken át a napfényt visszaverő tükrökig, betanított kutyákig és galambokig bezárólag. Ennek ellenére a frontvonal legmegbízhatóbb kommunikációs módja – és egyben az egyik legveszélyesebb feladata – az emberi futárszolgálat volt.
Az emberi küldöncök nem csupán megbízhatóbbnak, hanem hatékonyabbnak is bizonyultak például a telefonvonalak statikus kapcsolatainál. Valamint néhány szempontból az állatoknál is értékesebbek voltak az emberi futárok, akik bonyolultabb üzeneteket is memorizálni tudtak, ha például a kommunikációs csatorna, vagyis az üzenet szövegének papírjai az út során megsemmisültek vagy olvashatatlanná váltak. Nem beszélve arról, hogy ezen üzenetek titkosak voltak, így olykor veszélytelenebbnek tűnt, ha a hírnök az eszébe véste a fontosabb pontjait és nem papír alapon szállította a csatákat eldöntő hadmozdulatok híreit. Hozzá kell tenni, hogy olykor a nehezebben megtalálható, folyamatosan változó pozíciókat is jobban tudta lokalizálni egy ember.
Hálátlan munka
A futárok általában az alacsonyabb rangú katonák közül kerültek ki, leggyakrabban tizedesek voltak, és azon bakák köréből választották ki őket, akiknek az állóképessége, a kitartása, a mentális állapota és a térképolvasási képessége is kiemelkedően jó volt, magyarázta a Historynak Doran Cart, a Kansas Cityben lévő Nemzeti Első Világháborús Múzeum és Emlékközpont kurátora. Ez egy meglehetősen hálátlan munka volt.
A háború nagy részében a futárok általában az egész frontvonalon igen kiterjedt lövészárokrendszerben maradtak, a mesterlövészek, valamint a géppuskások miatt ugyanis kimondottan nem volt tanácsos a földfelszín fölé, a nyílt terepre kimerészkedni. Első pillantásra úgy tűnik, mintha csupán rövid távolságokat kellett volna megtenniük küldetéseik során, ám belegondolva, hogy az árokrendszer többnyire cikkcakkos vonalat követett, sok esetben megeshetett, hogy a távolság csupán 90-100 méter volt, ám a küldönc több mint egy kilométert kényszerült megtenni, míg elérte célját.
Forrás: mult-kor.hu