Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz katonai jármű, ami a Bermuda-háromszög környékén tűnt el

Szöveg: Szűcs László |  2016. május 7. 10:16

A Föld egyik legrejtélyesebb területe a Bermuda-háromszög. A Miami, Puerto Rico és a Bermuda-szigetek által határolt térségben évszázadok óta számos tengeri és légi jármű tűnt el nyomtalanul vagy titokzatos körülmények között. Szokásos heti tízes listánkba ezek közül gyűjtöttünk össze tíz katonai eszközt.

1596013001

Mielőtt belekezdenénk a felsorolásba, érdemes megjegyezni, hogy a Bermuda-háromszög rejtélye több évtizede foglalkoztatja az embereket. A repülőgépek és hajók különös eltűnésének magyarázatára számos elmélet született, ezek némelyike paranormális és természetfeletti jelenségekkel indokolja a különös eseteket. Természetesen léteznek „tudományosabb", földhözragadtabb teóriák is. Cikkünkben nem szeretnénk igazságot tenni, csak a felsorolásra vállalkozunk. Illetve, ahol a források lehetséges magyarázatokat említenek, ott mi is jelezzük ezeket.

Atalanta brit haditengerészeti kiképzőhajó

Az első katonai jármű, amit a források a „Bermuda-háromszögben eltűnt" jelzővel illetnek az Atalanta nevű brit haditengerészeti kiképzőhajó volt, ami 1880 január 31-én futott ki Bermuda szigetéről Portsmouth kikötője felé, ahova soha nem érkezett meg. Eltűnéséről az első hír 1880. április 13-án jelent meg az újságokban. E hír szerint „… félő, hogy az utóbbi időben uralkodó viharos szelek kormányozhatatlanná tették a hajót és eltérítették útvonaláról…" A hajó keresése az indulása utáni 72. napon kezdődött meg, s június 17-én fejeződött be. Semmit nem találtak. A források nem említik, hogy hányan utaztak (és vesztették életüket) az Atalantán.

1596013001


Cyclops haditengerészeti szénszállító

A közel húszezer tonnás, 180 méter hosszú Cyclops – 309 főnyi legénységgel a fedélzetén – 1918. március 4-én futott ki Barbadosról s indult el Norfolfkba. Eltűnéséről először április 14-én adott hírt a Washington Post, valamint a The Virginian Pilot című lap. Elméletként felmerült, hogy aknára futott, esetleg egy német tengeralattjáró süllyesztette el, de egyik felvetést sem sikerült bizonyítani. Májusban a haditengerészet hírszerzése több lehetséges magyarázatot is felvetett a hajó eltűnésére. Az egyik szerint a legénység fellázadt, hatalmába kerítette a hajót és eltérítette a megadott útiránytól. Egy másik elmélet szerint a hajón utazott a németbarát Rio de Janeiro-i amerikai főkonzul, aki a németek kezére játszotta a járművet. Hasonlót feltételeztek a németországi születésű kapitányról is. Emellett a hírszerzői jelentés sem vetette el a német torpedótalálatot, de a rakományként szállított mangán-dioxid felrobbanását és lehetségesnek tartotta. A hatodik lehetséges magyarázat pedig az volt, hogy eleve a hajó alaptulajdonságai közé tartozott a gyors és kellemetlen, de nem túl nagy méretű ringás, aminek következtében szerkezetfáradás lépett fel, így a jármű kettétört vagy felborult. A hajó roncsait csak 1968-ban találták meg, az azonosítás helyéből sikerült megállapítani, hogy a hajó hat nappal a kifutás, azaz március 10-én érhetett erre a helyre. Márpedig ebben az időben – a meteorológiai feljegyzések szerint – a térségben erős vihar tombolt…

1596013002


A 19. repülőraj és a Martin Mariner hidroplán

A Bermuda-háromszögben eltűnt járművek közül a legismertebb a 19. repülőraj esete, ami már csak azért is különleges, mert a felkutatásukra indult Martin Mariner hidroplánnak is nyoma veszett. A dokumentált adatok szerint 1945. december 5-én, délután 14.10 órakor öt darab Avenger típusú torpedóbombázó emelkedett a levegőbe a Fort Lauderdale-i haditengerészeti repülőtérről. A gépek pilótái valamennyien tapasztalt katonák voltak és az időre sem lehetett semmilyen kifogás. Az első furcsa rádióüzenet 15.45-kor érkezett tőlük, amikor a leszállási engedélyt kellett volna kérniük. Ehelyett azt jelezték, hogy irányt tévesztettek és a földet sem látják. 16.25-kor a parancsnok ismét az irányítótornyot hívta. „Fogalmunk sincs, hol vagyunk. A támaszponttól körülbelül 225 mérföldnyire északkeletre kell lennünk… olyan mintha…" Az adás ekkor szakadt meg. Egy Martin Mariner hidroplán azonnal elindult a bajba került repülők mentésére, de rövid időn belül az is eltűnt. Hogy mi történt ezen a napon a térségben, azt a mai napig nem lehet pontosan tudni. Számos misztikus magyarázat született a talányra, ezek mellett azonban van egy elmélet, amely racionális okokkal igyekszik magyarázni az eseményeket. Eszerint a repülőkötelék parancsnoka egész egyszerűen eltévedt és teljesen elvesztette tájékozódó képességét. Valószínűleg egészen addig repültek, amíg valamennyi gépből ki nem fogyott az üzemanyag… A Martin Mariner hidroplán-típust pedig nem véletlenül nevezték repülő benzintartálynak, korábban több is felrobbant közülük.
(Érdekességként érdemes azt is megemlíteni, hogy Steven Spielberg kultikus filmjében, a Harmadik típusú találkozások című moziban a 19. repülőraj is kisebb „epizódszerepet" kapott…)

1596013002

B-29 Superfortress

1947-ben egy amerikai Boeing B–29 Superfortress bombázó tűnt el alig 180 kilométerre Bermudától. Bár a kutatás azonnal megkezdődött a hatalmas gép roncsai után, semmit nem találtak meg belőle. A hivatalos vizsgálat szerint a négymotoros repülőgép a felemelkedő légáramlatok miatt zuhanhatott le a Bermuda-háromszögben.

1596013002


British York Transport csapatszállító repülőgép

Az összeesküvés-elméletek hívei a British York Transport csapatszállító repülőgép eltűnését is előszeretettel hozzák összefüggésbe a Bermuda-háromszöggel. A négymotoros gép 1953. február 2-án, 39 emberrel a fedélzetén tűnt el nyomtalanul – nem pontosan a háromszögben, hanem attól egy kicsit északra. A Jamaica felé tartó gép SOS jelzést is leadott, majd nem sokkal ezután megszakadt vele a rádiókapcsolat. Emiatt eltűnésének helye pontosan ismert. Emellett azt is tudjuk, hogy a segélykérés leadásakor a térségben közel 140 kilométer/órás szélsebességű jeges vihar tombolt. A vészjelzés leadásának helyét egy brit kereskedelmi hajó hamar elérte, ám a rossz idő miatt sem roncsokat, sem pedig túlélőknek nem talált.

1596013003

Super Constellation haditengerészeti repülőgép

A Lockheed L-1049 Super Constellation típusú haditengerészeti repülőgép 1954. október 30-án a Bermuda-háromszög északi határán tűnt el – negyvenkét emberrel a fedélzetén. A gép nem adott le vészjelzést és a felkutatására kiküldött egységet semmilyen roncsot nem találtak a térségben. A haditengerészet által kiadott közlemény szerint az Azori-szigetek felé tartó repülőgépet Marylandtől 650 kilométerre keletre kezdték el keresni hajnali egy órakor – miután az előírtak szerint éjfélkor nem jelentkezett be rádión – s a roncsok utáni kutatást egészen november 4-ig folytatták. A gép eltűnésének oka a mai napig nem ismert.

1596013003


Martin P5M Marlin haditengerészeti járőrbombázó

A Bermuda-háromszög rejtélyét kutatók szerint a Martin P5M Marlin típusú haditengerészeti járőrbombázó 1956. november 9-én tűnt el a Bermuda-szigetek közelében. Semmilyen vészjelzést nem adott le és a keresésére kiküldött egységek semmiféle roncsot nem találtak. Egy, a haditengerészet által kiadott jelentés azonban magyarázatot adhat a repülőgép eltűnésére. A Captian Lyras nevű hajó november 9-én 20 óra 51 perckor azt a jelentést küldte, hogy a fejük felett lángokban áll egy repülőgép. Később egy robbanásról és fényforrással rendelkező mentőtutajról is hírt adtak, alig hat kilométerre saját pozíciójuktól. Azonban mire a helyszínre értek, ott már senkit nem találtak. A jelentés szerint a Captian Lyras az ismeretlen okok miatt felrobbant repülőgép katasztrófáját figyelte meg.

1596013003

Thresher atomtengeralattjáró

Sokak szerint a Thresher atomtengeralattjáró eltűnése is a Bermuda-háromszög számlájára írható. E felvetés már csak azért is érdekes, mert amikor az amerikai katonai vízijármű 1963. április 10-én utoljára életjelet adott magáról, akkor a bostoni Cod-foktól 400 kilométerre keletre járt – vagyis elég messze a háromszögtől. A tengeralattjáró összeroppant roncsait és atomhajtóművét is megtalálták néhány hónappal később a tenger fenekén. Az események kiderítésére megindított kongresszusi vizsgálat szerint nagy valószínűséggel az történt, hogy a ballaszttartályhoz vezető egyik, tengervizet szállító cső tömítése hibásodott meg, így a jármű megtelt vízzel és elsüllyedt.

1596013004

Két KC-135 üzemanyagtöltő-repülőgép

1963 augusztus 28-án két KC-135-ös típusú tankergép szállt fel egyszerre az amerikai légierő homesteadi támaszpontjáról. Délben – a Bermuda-háromszög térségéből – még leadták a szokásos jelentésüket, ám többet nem hallottak róluk. Keresés három órával később indult meg, az egyik bermudai keresőgép olajfoltot ismert az utolsó ismert pozíciójuk közelében, az egyik mentőhajó pedig egy, a repülőkhöz tartozó mentőmellényt talált. Másnap navigációs térképek, repülőgépdarabok és egy sisak is előkerült. Utóbbiról kiderült, hogy az egyik gépen szolgáló századosé volt. A légierő vizsgálata szerint a két gép a levegőben összeütközött és lezuhant. Az ügyet ezzel lezárták.

1596013004

Scorpion atomtengeralattjáró

A korábban már említett Thresher testvérhajója, a Scorpion nevet viselő amerikai atomtengeralattjáró 1968. május 21-én tűnt el az Azori-szigeteknél. Nagy valószínűséggel ugyanaz történhetett vele, mint „testvérével", összeroppanásának hangját állítólag rögzítették is a haditengerészet szonárjai. A Scorpion eltűnését sokan a Bermuda-háromszögben észlelhető különleges eseményeknek tudják be, a haditengerészet azonban később elismerte, hogy a hajó titkos küldetésen volt, így nem zárható ki a baleset sem, illetve az is elképzelhető, hogy a szovjetek keze is benne lehetett a titokzatos eltűnésben.

1596013004

(Korábbi TOP 10-es összeállításainkat ide kattintva olvashatják!)