Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz magyar plakát a Nagy Háborúból

Szöveg: Kovács Dániel |  2015. október 17. 15:27

Eheti tízes listánkba első világháború korabeli plakátokat gyűjtöttünk össze. Ezek a plakátok különböző „termékeket” kínáltak, mindössze egy dolog kötötte össze őket – a háború. Természetesen a szokásos szubjektív szempontok szerint válogattunk.

Imádkozik a király

Ez az egyik leghíresebb magyar első világháborús plakát 1914-ből, amelyet a történelemkönyvek többségébe is beválogattak később illusztráció gyanánt. A maga korában egy filmdrámát népszerűsített a szívhez szóló plakát.

1596002499

Harcosok söre

A háborús hangulat a sörösüvegek címkéiről is visszaköszönt, az élelmes sörgyártók igyekeztek ugyanis kihasználni az emberek kezdeti lelkesedését. Az első háborús év még kedvezett is a gyártóknak, mivel nőtt a fogyasztás. Ennek köszönhetően megalakult a Fővárosi Serfőző Rt, amely az alábbihoz hasonló plakátokkal nyerte meg a sörivók rokonszenvét:

1596002499

Hősök söre és társai

Nem csak a frissen alapított fővárosi sörgyár köszönhette népszerűségét a háborús motívumoknak, a vásárlókért folytatott versenybe beszállt a Hősök söre a Honvéd sör, és a Somogyi Virtus is, amelyek szintén a forrongó hangulatot aknázták ki.

1596002500

Est a tábortűz mellet

A háborús reklámhadjáratból Az Est című bulvár-napilap is igyekezett kivenni a részét. A népszerű újság a háborús időkben amúgy is növekvő olvasottságát ilyen plakátokkal igyekezett tovább növelni.

1596002500

A Lysoformmal én is bevonultam…

A háborús hangulatot nem csak a sörgyárak igyekeztek a javukra fordítani. Az egyik legsikeresebb ilyen témájú kampányt a mai napig létező Lysoform jegyezte. A fertőtlenítőszer-gyártó cég sikere már csak azért sem lehetett kétséges, mert a frontra induló katonák előszeretettel vásárolták az újpesti Keleti és Murányi Vegyészeti Gyár népszerű termékét. A háborús hangulatra építő plakátkampány, amelyet újsághirdetésekkel is kiegészített a cég, illetve azzal, hogy a családtagok által otthon megvásárolt Lysoform-csomagokat kipostázták a lövészárkokba is, tovább növelte a termékek népszerűségét.

1596002500

Jegyezzünk hadikölcsönt!

A Nagy Háború hatalmas pénzügyi terheket rótt a hadviselő államokra, amelyeket hadikölcsönök kibocsátásával igyekeztek enyhíteni. Ez mindkét oldalon bevett szokás lett. Az Osztrák-Magyar Monarchia 1918 júniusáig nyolc hadikölcsönt hozott forgalomba, ezek értéke közel tizenkilenc milliárd korona volt. A hadikölcsön jegyzését plakátokkal is igyekeztek népszerűsíteni.

1596002500

Mindent a hadseregnek

A háborús évek igencsak próbára tették a Monarchia gazdaságát, amit egyre jobban megérzett a lakosság is. 1916-ban elkezdődtek a rekvirálások. Először a fémeket kezdték begyűjteni, de hamarosan a textilipari termékekre is sor került. Először természetesen önként lehetett ruhaanyagokat beszolgáltatni, erre buzdított az alábbi plakát is.

1596002501

Zsákmányolt tank a hadikiállításon

A harckocsi az első világháborúban még újdonságnak számított, a katonák rettegtek tőle, a lakosság jó részének pedig fogalma sem volt róla, hogy mi az. Ez a plakát hadikiállításra invitálta az érdeklődőket, amelynek legfontosabb látványossága egy zsákmányolt tank volt, a kép alapján egy britektől szerzett harckocsit tekinthetett meg a közönség.

1596002501

A kegyetlenséget sem rejtették véka alá…

Bár a háború borzalmait nehezen lehet képeken megjeleníteni, akadtak olyan plakátok, amelyek felhívták rá a figyelmet. A hadirokkantak segítését célzó plakátok többsége ilyen volt, többek között a művégtaggal mezei munkát végző katonát bemutató plakát is, amely még manapság is sokkolja a szemlélőt.

1596002501

A Mikulást sem kímélte a háború

A világháború a Mikulást is „csatasorba állította". Az Auguszta-alap adománygyűjtésre buzdító plakátján tűnt fel, és a hadirokkantak megsegítésére árult bélyegek megvásárlására buzdított a nagyszakállú Télapó.

1596002502

(Korábbi TOP 10-es cikkeinket ide kattintva olvashatják!)