Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

12 tonna acél, 200 méter cső, 20 köbméter fa

Szöveg: ZMNE Katonai Műszaki Tanszék |  2010. november 10. 9:16

„A híd az a műtárgy, ami országokat, népeket, de még inkább embereket köt össze”, szól a mondás. A vörösiszap-katasztrófa sújtotta Kolontáron a Magyar Honvédség és a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem szakembereinek áldozatos munkája révén megépült új híd is az összefogás ékes példája.

A ZMNE Katonai-Műszaki Tanszék részvétele a kolontári Torna-patak vegyes szerkezetű hídjának megépítésében (2010. október 24–31.)

Kolontár község 2172 hektáron terül el, lakosainak száma nagyjából 600 fő, területén 252 lakás volt található. 2010. október 4-én a déli órákban átszakadt a községhez közeli Ajkai Timföldgyár (tulajdonos: MAL Zrt.) vörösiszap-tározójának gátja. Rövid idő alatt mintegy 600–700 000 köbméter lúgos iszap árasztotta el a települést. A vörösiszap-áradat a Torna-patak vasbeton hídját lerombolva, a patak völgyében a közeli Devecser felé folyt tovább, súlyos károkat okozva nemcsak ott, hanem még további településeken is.

1595909744

A katasztrófa nyomán keletkezett károk felszámolásának egyik alapvető feltétele a leszakadt vasbeton híd kiváltása volt. A 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred már a szerencsétlenség másnapján, 60 t teherbírású, ún. TMM–3 hídkészlet telepítésével lehetővé tette a kárelhárítási munkálatok megkezdését. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy ez a megoldás csupán ideiglenes jellegű. Sorozatos egyeztetések nyomán alakult ki a jelenlegi megoldás, vagyis az a félállandó, vegyes szerkezetű, „C" terhelési osztályú közúti híd, amely az előző hídnak megfelelően képes biztosítani a közlekedést a két településrész között.

A helyszíni bejárás igazolta a feltételezéseket. Nyilvánvalóvá vált, hogy a rombolt hídfők nem használhatók fel az újjáépítés során, emellett pedig az is, hogy a leszakadt vasbeton híd felszerkezete még a mederben van, így azt el kell távolítani. A szakemberek ugyanakkor látták, hogy a rendelkezésükre álló technikai eszközökkel és szakemberekkel képesek a polgári követelményeknek is megfelelő hidat építeni.

1595909745

A siker záloga az alapozás megfelelő elő- és elkészítése volt. A mederben lévő sérült vasbeton hídszerkezet eltávolítása legalább annyi időt vett igénybe, mint a tervezett teherbírású cölöpalapozás elkészítése. A sérült elemeket egy 30 tonna össztömegű kotró két teljes napon keresztül bontotta és távolította el.

A híd alépítményei acélcső cölöpjármok. Egy járomba 4 db 165 mm átmérőjű, 4,5 mm falvastagságú acélcső cölöp került leverésre. A cölöpök kiosztása egy járomban 1,20 m–1,80 m–1,20 m. 

Az azonos szinten levágott cölöpfejekre lefelé öblözött, U 300-as acél süveggerenda került. A cölöpök és az U 300-as süveggerenda rögzítése sarokvarratokkal történt. A töltést lezáró cölöpjármok kivételével minden járomra egy-egy élére állított U 300-as acél fejgerenda került.
A híd háttöltésének lezárása az acélcső cölöpjárom mögött elhelyezett U 300-as acélgerendával történt. A híd tartószerkezetét egy mezőben 9 db U 300-as (NPO 300), a tervdokumentáció szerint kiosztott tartógerenda alkotja, amelyek hegesztéssel kerültek rögzítésre a süveggerendához.

1595909745

Pályaszerkezet

A híd pályaszerkezete keresztirányban elhelyezett 6,00 m hosszú, 10×10-es fenyő zárléc, amelyek menetes szállal és hatlapfejű állványcsavarokkal kerültek rögzítésre párnafákhoz. A pályaszerkezeten 5×15-ös hosszirányú palló koptatóréteg került elhelyezésre.

Gyalogjárda

A híd két oldalán 1,00-1,00 m széles gyalogjárda került kialakításra, amelynek burkolata 5×15-ös palló.

Korlát

A hídon fakorlát került beépítésre, 10×10-es fenyő gerendából. A korlátelemek rögzítése hatlapfejű állványcsavarokkal és menetes szálakkal történt.

1595909745

A híd építését vasárnap este, 16.30 kor fejezték be, a kivitelezés során naponta átlagosan 12–14 órát dolgoztak a szakemberek: a leghosszabb munkanap este 23 óráig tartott. Mivel szállásuk Veszprémben volt, naponta 2×1 órát, 2×45 kilométert töltöttek utazással. A hídba beépítettek mintegy 200 méternyi acélcsövet, 12 000 kilogramm acélanyagot, 3000 darab csavart, megmunkáltak és beépítettek mintegy 20 köbméter faanyagot.
A próbaterhelés első lépéseként a körülbelül 17 tonna tömegű műhelykocsi gurult át a hídon. A sikeres terhelési próbát követően az építők két legfiatalabb tagja egy 50 literes söröshordót gurított át a hídon a hagyományoknak megfelelően.

A ZMNE oktatói, valamint az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred (Szentes) katonái között hosszú ideje tartó, példaértékű együttműködésnek köszönhetően mindössze hat nap alatt készült el a megsemmisült vasbeton szerkezetű híd méltó utódja.

Az elkészült híd alapadatai:

– A híd helye: Kolontár, Torna patak 24 + 627 pkm. sz.

1595909745

– Keresztezési szöge: 90°

– Teherbírás: „C" terhelési osztály, (200 kN)

– A híd teljes hossza: 15,20 m

– Támaszközei: 4,00 m–6,00 m–4,00 m

– A híd nyílásmagassága: 2,50 m

– A híd szerkezeti magassága: 0,45 m

– A híd teljes szélessége: 5,80 m
(,3,8 m széles 1 forgalmi sáv, valamint 2×1 m gyalogjárda)
– A korlát magassága: 1,10 m

A hidat tervezte: Dr. Hubina István ny. okl. mk. ezredes (ZMNE)
A hídépítést irányította: Dr. Hubina István ny. okl. mk. ezredes
Dénes Kálmán okl. mk. őrnagy (ZMNE)

A hidat építette: MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred, Szentes

2010. november 3-án, szerdán 14.00 órakor Kolontáron Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnöke, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Műszaki és Katasztrófavédelmi tanszékének két oktatója, valamint a Magyar Honvédség 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred katonái által felépített hidat ünnepélyesen átadta Tili Károlynak, Kolontár polgármesterének és a község lakóinak. ,,Ez a híd mutasson példát az emberi helytállásban, és adjon erőt az embereknek az újrakezdéshez", mondta Benkő Tibor altábornagy a híd átadásakor.

„A Kolontáron megépült híd nélkülözhetetlen az élet folytatásához, mert a település két részét és emberi sorsokat is összeköt" – mondta a polgármester, Tili Károly.