1918. július 25.
2018. július 25. 18:00![1599190883](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f51b7633e626426424268.jpg)
Úgy mondják, hogy ma minden szervezett muszka és plenni távozik a táborból kelet felé. Még a trénkocsisok is mennek, sőt erőszakkal viszik magukkal az elvtársak azokat a plenniket is, akik az irodáikban dolgoztak, de a szervezetbe való belépést megtagadták. Este ezek az elmenők a zenével bejárják a tábort, így búcsúznak „szép Berezovkától". Már csak igen kevesen vannak, a zene után legalább igen kevesen marsolnak. Bechlernek most, az utolsó pillanatban jut eszébe, hogy beálljon az anarchistákhoz., ő is az indulók csapatában van és a fekete csillagot hordja már. Viszont két germán, Melle és Thias, akik egy szomszéd falun voltak munkán és honfitársaikat Irkutszkba nem tudták követni a cseh front miatt, ma ismét bevonulnak hozzánk a barakkba, mert a közeli változást a falun nem akarják megreszkírozni, itt biztosabban érzik magukat a csehekkel szemben. Azt állítják, hogy a falvak lakói mind gyűlölik a vörösöket, nemcsak a kozákfaluk lakossága, amint hírlett. Különben azt is beszélik a táborban, éspedig szívesen, mert a mi malmunkra hajtja a vizet, hogy a visszahelyezett táborparancsnok, Timosin − ki most nagyobb hatalom, mint akármikor − mellettünk áll és a vörösökkel szemben az újabb kényszersorozás ellen foglalt állást, sőt hogy a keze alatt levő néhány száz orosz, akikkel föltétlenül rendelkezik, tulajdonképpen mind fehér érzelműek, és csak azt lesik, hogy alkalom nyíljék ezt kimutatniuk. Ilyen hírek kellenek nekünk, s rögtön barátságosabb szemmel nézzük Timosin elvtársat.
Ma a Hírmondó is levizsgázott. Az általa elparentált Schönauer őrmester, a vörös szakaszparancsnok feltámadt, ma itt járt a bataillonban s nyoma se látszik rajta, hogy a parasztok agyonverték volna. Dicsekedett az ezreseivel. Azonban nem jó az ördögöt a falra festeni, ami késik, az nem múlik s az őrmester elvtárs, aki talán maga csinálta magáról ezt a „viccet", lehet még szép halott, sőt nem is sokára. Vajon hogyan, miképpen fognak a bolsevik szent házasság kötelékeivel összeköltözött párocskák szétruccanni, ha lecsap a mennykő? Érdekes dolgokra van a közeljövőben kilátás, csak baj nélkül evezzünk át rajta. Nem is lesz kellemetlen ez a „vis major" az elvtársak egy részének, mert úgy gondolom, még azok a nem elvtársak is, akik egészen komolyan kötötték meg itt a házasságukat, nem bánnák, ha valami hasonló körülmény visszacsinálná ezt a dolgot.
Eszembe járnak sokszor egy volt orosz tisztnek szavai, melyet a mi tisztjeinkhez intézett, tőlük hallottam. „Önök uraim elfeledték, hogy kitől származnak Szibéria lakói, hogy ezek nagyobbára megbélyegzett szülők terhelt gyermekei s önök úgy kezelték őket, mint más művelt embereket. Itt van igen sok intelligens ember, akinek az apja vagy öregapja rablógyilkos volt, s önök úgy beszéltek vele, mint Párizs vagy London szalonjaiban gentlemanekkel szokás. Ebből sok csalódásnak kellett származnia és fog is még fakadni, s önöknek nem szabad azt hinni, hogy az igaz orosz társadalmat látták. Akik Udinszkban vagy másutt itt letelepedtek, azok maguk, vagy közvetlen elődeik egyáltalán nemcsak politikai bűnösök voltak!"
Ha ebből a szemszögből nézzük az itt szerzett feleségeket, hát a hajunk szálának az ég felé kell állni, mert az új férjeknek a szerelem vakságában nemigen jutott eszükbe a családfa titkait bolygatni, s ha meg is tették, a boldog szülők mindig politikai elítéltnek, a cári tirannizmus áldozatának tüntették fel a papát vagy nagypapát. Nagy rizikó volt itt megnősülni, s a jövő sok bánatot és gondot fog hozni nem egy új férjnek, nem is beszélve arról, hogy egynémely menyecskének már eddig is éppen elég volt a rovásán: ezek már most színt vallottak, sőt már a házasság előtt. Ezek férjei annyiban egészen jól jártak, hogy rájuk már nagyobb csalódás nem várhat, ők ezt előre leszámították.
Este halljuk, hogy az omszki otrjád az állomásra érkezett, sőt hogy a tőlünk elcipelt fiúk is velük vannak. Reménykedünk, hogy talán sikerülni fog néhányunknak a kínálkozó alkalmat kihasználni és megszökni a továbbindulás előtt. Ha a vitéz otrjád egyszer elindul kelet felé, aligha jön hamarosan vissza, s a szökevényeken már nem állhat bosszút, egyéb dolga is lesz. A front jelenleg Tanhoinál van, azaz innen 208 km-re. A főparancsnokságot egy kozák alezredes vette át, aki nagy szigorúsággal intézi az ügyeket és nagy fegyelmet tart, a parancsnokoktól megköveteli, hogy csapataikat a tűzbe is elkísérjék, s amelyik ezt nem teszi, halállal bünteti. Szóval az elvtársak is rájöttek, hogy a fegyelem nem embermegalázást jelent, és még ha az egyenlőség elvét is vallják, akkor is kell parancsolónak és engedelmeskedőknek lenni. Akik megfutamodnak a rajvonalból, állítólag szintén halálbüntetésben részesülnek. (Úgy tetszik, az otrjád kivételt képez.)
A dán visszaérkezett Irkutszkból, és holnap állítólag nyilatkozni fog a bizalmi férfiak előtt. Nagyon kíváncsiak vagyunk, mert eddig ennyire még sohasem ereszkedett le. Nem ismerjük ezeknek az uraknak a megbízását, a hatáskörét, fogalmunk sincs róla, hogy csak a maguk jószántából, államaik utasítására, sőt talán a mi államaink felkérésére tevékenykednek, illetve nem tevékenykednek, azért a kritikától tartózkodnunk kell. Csak annyit jegyzek itt meg, hogy ha a mi kormányunk áll suttyomban egy-egy ilyen semleges állambeli úr háta mögött, akkor bizony bal kézzel válogatták ki az embereket. A legtöbbnek, úgy tetszik, kisebb baja is nagyobb, mint hogy velünk sokat törődjön. Lehet, hogy a rangidős tisztekkel minden táborban érintkeznek, és ezt elegendőnek tartják, de akkor végzetes tévedésben vannak, mert ezek a rangidős tisztek megint csak méltóságukon alulinak tartják, hogy bennünket néha itt a barakkban felkeressenek, és közvetlen érintkezéssel elsimítsanak egyes félreértéseket, adjanak felvilágosítást, és mutassanak megértést. Ha szorul a kapca és az ő kényelmükről (dehogyis a bőrükről) van szó, akkor lépnek csak ki mély hallgatásukból, akkor aztán tudnak rendelkezni, fenyegetni otthoni dutyikkal és akasztófával stb. Pedig csak parancsolgatni s azonkívül kutyába sem venni bennünket, ezt bizony nem fogadjuk el. A teljesen magunkra hagyással szívesen megbarátkozunk, de „vagy, vagy", ez az álláspontunk.