A haderőfejlesztés várostörténetet ír Gyulán
Szöveg: Teszler Vendel | Fotó: Rácz Tünde |  2023. március 20. 8:06„Az Airbus gyulai gyárában a cég teljes helikopterflottájához készülnek alkatrészek. Ez nem egy hadiipari létesítmény” – szögezi le beszélgetésünk elején dr. Görgényi Ernő, Gyula városának polgármestere. Azonnal hozzátéve ugyanakkor, hogy a 28 ezres Békés megyei város a magyar kormány haderőfejlesztési beszerzésének köszönheti azt, hogy a francia világcég a településükön létesített alkatrészgyárat. A Magyar Honvédség számára rendelt csúcstechnológiájú forgószárnyasokért cserébe magyarországi gyártást (is) kért a kormány. A megállapodás megkötetett, így landolt az Airbus Gyulán, majd azóta partnercége, a Satys is. A két, egymással szomszédos üzemben egy-két éven belül már összesen több mint háromszázan dolgozhatnak.
Hogyan lehet értékelni a Gyulán zajló változásokat?
Az Airbus érkezése várostörténeti jelentőséggel bír, a város gazdasága új szintre lépett. Gyula elsősorban a turizmusáról, illetőleg a húsiparáról ismert, de korábban ennél jóval komplexebb volt a gazdasági szerkezete. A rendszerváltozás után nagy leépülés indult el. Fém- és gépipar is létezett a városban, de sajnos egyre-másra zártak be az üzemek. Az utóbbi esztendők beruházásai előtt a legutóbbi üzem 1979-ben épült: a Ganz relégyára a rendszerváltozásig működött. A legmélyebb pontját 2004-ben érte el a leépülési folyamat, holland tulajdonosa, miután megvásárolta, be is zárta a tejporgyárat. Külföldre vitték a modern berendezéseket, eladták az épületet, lebontották, ledarálták, a darálékból pedig parkolókat létesítettek a gyár helyén épült bevásárlóközponthoz. 2012-ben a húsipar zászlóshajóját, a gyulai húskombinátot is felszámolták. Akkor a kormány munkahelylétesítési támogatást biztosított az önkormányzatunknak, és mi a felszámolótól megvettük a gyárat az eszközökkel, átvettük a dolgozókat és újraindítottuk a termelést. Gyulán ezzel kezdődött a gazdaság stabilizálása. Ezt követően sok tárgyalást folytattunk annak érdekében, hogy sikerüljön új beruházásokat megvalósítanunk. Az első eredményünk egy nagyon komoly helyi vállalkozás élelmiszeripari laboratóriuma volt, ami azóta Magyarország legnagyobb nemzeti tulajdonú laborvállalata lett, majd öt évvel ezelőtt megvásárolta egy francia világcég. Időközben azon dolgoztunk, hogy Gyula déli részén egy új iparterületet alakítsunk ki a beruházók számára. A kormánnyal való együttműködésünknek köszönhetően, 2018 őszén felvehettük a kapcsolatot az Airbus Corporate Helicopters menedzsmentjével, akik megvizsgálták a helyi lehetőségeket, és úgy döntöttek, hogy Magyarországon belül Gyulán létesítenek helikopteralkatrész-gyárat. A hírt 2019-ben jelentették be, és a következő évben elindult az építkezés. Az új gyár ünnepélyes átadására tavaly nyáron került sor és ezzel egyidőben elindult a termelés.
Egy Airbus szintű világcég érkezésénél aligha lehet jobb ajánlólevelet elképzelni a további befektetők számára.
Azzal, hogy a világ egyik legjelentősebb légi járműipari vállalata, egy világviszonylatban is élvonalbelinek számító ipari technológia megjelent a városban, Gyula felkerült a világgazdaság térképére. Ráadásul a helikopteralkatrész-gyárnak köszönhetjük a Satys érkezését is. Az Airbus számára felületkezelést végző francia partnercég olyan különleges technológiai képességgel bír, ami újabb beruházásokat vonzhat a városba, a térségbe. Stratégiai célunk, hogy minél több ágazat működjön Gyulán, minél több lábon álljon a helyi gazdaság.
Milyen szempontok alapján választották Gyulát az Airbus vezetői?
Amikor az Airbus menedzserei 2018 őszén hozzánk is eljöttek, a prezentációnkban bemutattam nekik a városunk főbb jellemzőit, jellegzetességeit. A munkaerőpiaci helyzet érdekelte őket igazán. E tekintetben, Magyarországon belül kedvező adatokkal tudtam szolgálni. További fontos tényező volt, hogy a kormány vállalta: biztosítja a szakképzést helyben – hiszen a légi járműiparhoz speciális szakképesítés kell. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem egy összeszerelő, hanem egy gyártó üzem. Speciális szaktudással rendelkező kékgallérosok, illetőleg mérnökök szükségesek a működtetéséhez. Harmadrészt pedig, városunk adottságai egyértelműen meggyőző, jó hatással voltak az Airbus vezetőire. Gyula élhetősége, a zöld értékeink, parkjaink, a városon áthaladó folyó és a környékbeli vizeink. Számítottak a szabadidős és kulturális lehetőségek is. Egy iskolázott külföldi menedzser számára nem mindegy, hogy hova érkezik a családjával. A külföldi vezetők mind lelkesen számoltak be arról, hogy milyen jól érzik magukat itt.
Ha már légi járműipar, a békéscsabai repülőtér – melyet a Magyar Honvédség is rendszeresen használ kiképzési célokra – közelsége további előny.
Valóban szerencsés az elhelyezkedése az Airbus szempontjából, a reptér Békéscsaba és Gyula között fekszik, a városunkat a megyeszékhellyel összekötő kétszer két sávos gyorsforgalmi út mentén. Van egy komoly fejlesztési koncepció, amelyet a kormány Békéscsabával közösen készített el, mivel a Békés Airport Békéscsaba város tulajdona. Remélem, hogy megvalósul, mert annak is lesz gazdaságfejlesztési hatása. Saját véleményem szerint elsősorban az áruforgalom tekintetében.
Hogyan fogadták a város polgárai a francia nagycég érkezését?
Én csak pozitív fogadtatással találkoztam. Olyannyira, hogy miután a bejelentés megtörtént, többször előfordult, hogy az utcán utánam kiabáltak az emberek: gratulálunk, nagyon örülünk. Az Airbus beruházása a város megtartó és vonzereje szempontjából rendkívüli előrelépés. A gyulai és környékbeli műszaki érdeklődésű, végzettségű fiatalok helyben maradhatnak. Nem kell a Dunántúlra, Budapestre vagy Kecskemétre költözniük ahhoz, hogy egy multinacionális iparvállalat világszínvonalú technológiát üzemeltető gyárában dolgozzanak, szerezzenek szakmai tapasztalatot és csináljanak karriert. Emellett a cég a már tapasztalt szakemberek számára is vonzerő, van olyan gyulai születésű Airbus munkatárs, aki legutóbb Győrben az Audinál dolgozott és most hazatért. Sok ember szívesen élne abban a vidéki városban, ahol felnőtt, csak az egzisztenciális feltételek nem mindig biztosítottak. Egy ilyen beruházás viszont képes megadni ezeket, ráadásul szinergikus hatásai vannak. Helyi vállalkozások is kapnak megrendeléseket az Airbustól, az őrzésvédelmet például egy gyulai biztonsági cég végzi. S akkor még nem beszéltünk arról, hogy az alkatrészgyár itt élő, helyi viszonylatban jó jövedelemmel rendelkező munkavállalói más helybeli szolgáltatásokat vesznek igénybe, a fodrásztól az állatorvoson keresztül az éttermekig.
Elindult-e már az alkatrészgyár tevékenységéhez kapcsolódó szakképzés?
Igen. A Békéscsabai Szakképző Centrumban létesült Légi és Gépipari Képzőközpont adaptálta az Airbus számára szükséges oktatási programot. Emellett a Gyulai Szakképzési Centrumban is folynak olyan fémipari képzések, amelyekre lehet építeni.
Az Airbus és a Satys érkezése után, ahhoz kapcsolódóan is, milyen rövidtávú gazdaságfejlesztési tervei, projektjei vannak a városnak?
A kollégáimmal az infrastruktúra fejlesztésére összpontosítunk. Az alkatrészgyár két út között fekszik, az egyik kiépített, a másik, nyugati oldalon húzódó dűlőutat pedig most fogjuk egy uniós pályázati támogatásból kiépíteni. Lesz járda és új kerékpárút, illetőleg a meglévő, egyéb idevezető kerékpárutakat felújítjuk. Számítunk pályázati forrásokra, de önerőt is készek vagyunk felhasználni. Alföldi város lévén, Gyulán eléggé elterjedt a kerékpáros közlekedés, szeretnénk elérni, hogy a dolgozók biciklivel is biztonságosan el tudják érni a gyárat.