Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Head-Up Display új generációja

Szöveg: JETfly |  2009. július 7. 6:42

Az F-35-ös vadászbombázó lesz hosszú idő óta az első gép, ami nem rendelkezik majd Head-Up Display-jel. Az amerikai légierő döntése értelmében az összes F-35-öst, beleértve az exportra szánt gépeket is, felszerelik sisakdisplay-jel, ami már sorozatgyártásban van, igaz, egyelőre csak nagyon kis számban (kevesebb mint húszat gyártanak egy évben).

Az F-35-ös HMDS sisakjai majdnem egymillió dollárba kerülnek, és a tömeggyártásuk három éven belül fog megkezdődni.

Ennek egyik oka, hogy folyamatban van a HMDS súlyának csökkentése. A nappali változat körülbelül két kilogrammot nyom, míg az éjszakai (éjjel látó képességekkel) súlya 2,5 kilogramm körül van. Ezek a változatok körülbelül fél kilóval nehezebbek, mint a jelenlegi, HMDS nélküli sisakok.

A sisakdisplay segítségével a HUD-on található információk mind a pilóta sisakrostélyán belül lesznek láthatóak, miközben a repülőgép-vezető továbbra is átlát a színszűrőn. Ez a fajta rostély már több mint egy évtizede használatban van, de eddig arra szolgált, hogy a pilóta a fejét a cél felé fordítva legyen képes a fegyverzetét használni, és rakétát indítani a megfelelő pillanatban. Mára ez a technológia már arra a szintre fejlődött, hogy képes a HUD szerepét is átvenni. Súlya pedig lecsökkent, ami kényelmesebbé teszi a HMDS viselését hosszú távon.

Annak idején a HUD egy rendkívül hasznos találmány volt, mivel lehetővé tette a pilóták számára, hogy kevesebbet kelljen a kabinba nézniük, tekintetüket folyamatosan az égen vagy az éppen zajló légiharcon tarthassák. A katonai HUD nagyjából fél évszázada létezik, de előreláthatólag a HMDS elterjedésével eltűnik majd a repülőgépekből.

Az utóbbi években a sisakdisplay-ek kiegészültek a kritikus repülési adatokkal, illetve a navigációs információkkal. Ez az alap funkciókon túl biztosítja azt, hogy a pilóta elfordíthassa a fejét, hogy az ellenséges repülőgépet a sisakdisplay célkeresztjébe helyezhesse, és azonnal rakétát indíthasson a pilóta által kiválasztott célra.

Ezek a sisakdisplay-ek lehetővé teszik a pilótának, hogy gyakrabban nézhessen kifelé a kabinból anélkül, hogy a benti kijelzőket, vagy éppen a HUD-ot kellene figyelnie. Ez a fajta szabadság egy tapasztalt pilótának előnyt jelenthet az ellenséges célok felderítésében, és a manőverezésben, hogy minél jobb helyzetbe kerülhessen, illetve mindezek mellett földi cél támadásakor is hasznos lehet.