A Red Arrows gépének balesete után letiltották a T1-eseket
Szöveg: honvedelem.hu / iho.hu | 2011. augusztus 27. 13:52A feltehetően technikai probléma nem érinti a Hawk későbbi változatait, azokat sem, amelyeken magyar pilótákat is képeznek Kanadában. Nagy Britanniában felfüggesztették a Hawk T1 sugárhajtású kiképzőgépek repülését, azután, hogy augusztus 20-án szombaton lezuhant a Red Arrows, a RAF bemutatóköteléke egyik gépe, és a pilótája, „Red 4”, Jon Egging életét vesztette.
A Királyi Légierő illetékesei elutasítják azokat a spekulációkat, amelyek a baleset óta a sajtóban megjelentek, de annyi tény, hogy az egyik alacsonyan végrehajtott kötelék-szétválás után Egging Mayday-t jelentett és a videofelvételek illetve a szemtanúk szerint a többi géphez képest veszített magasságából, miközben a tréner-jet erősen füstölt. Mindezek alapján sokan elsősorban valamiféle fatális technikai problémára gyanakodnak, amelynek következtében a hajtómű elvesztette a tolóerejét.
A védelmi tárca közleménye szerint valamennyi Hawk T1-est alaposan át kell vizsgálni, tehát az eddigi átmeneti letiltást, ami a Vörös Nyilak gépeire vonatkozott, kiterjesztették a Valley és Leeming bázison állomásozó gépekre is.
Hawkok különféle változatait számos más országban használják, például ilyen gépekkel készíti fel a harci gépek vezetésére és a fegyverrendszerek kezelésére jövendő hajózóit a finn, a kenyai és az indonéz légierő, repülnek különféle verziói több Öböl-menti országban.
Egyik továbbfejlesztése, a T-45 Goshawk az amerikai haditengerészet kiképzőgépe, és ugyancsak használ Hawkokat az NFTC, NATO Flying Training in Canada, az észak-atlanti szövetség kanadai kiképző központja, ahol magyarokat is felkészítenek arra, hogy nagysebességű harci gépek pilótái legyenek.
Az eddigi hírek szerint azonban a Hawk-gépcsalád T1-es utáni típusváltozatait sehol nem kényszerítették a földre, tehát egyelőre feltételezhető, hogy ezekkel a modernebb kiadású kiképzőgépekkel nincs különösebb gond.